Historiskt en plats för hälsa och välmående

Vårt nya serviceboende Stenebrunn kommer att få sitt namn efter området där det byggs, Stene brunn. Här har det precis som namnet antyder varit en hälsobrunn.

Det var 1875 man upptäckte att brunnkällans järnhaltiga vatten var nyttigt för den som hade reumatism och att det även kunde bota en rad andra sjukdomar, och började nyttja källan som en hälsobrunn.

Källan vid Stene brunn

Källan vid Stene brunn, där det hälsosamma vattnet togs upp.

Det första badhuset byggdes 1890 och fyra år senare uppfördes huvudbyggnaden. Här bodde badgästerna i rum på övre våningen. De kunde också bo i små paviljonger, eller inackorderade hos privata familjer i området.

Det första badhuset.

Det första badhuset vid Stene brunn, som uppfördes 1890.

Huvudbyggnaden vid Stene brunn.

Huvudbyggnaden vid Stene brunn. Här bodde gästerna på övervåningen.

En veranda med trädgårdsmöbler.

På verandan kunde gästerna njuta mellan baden.

Det var de mest välbärgade personerna som kunde fira semestern på Stene brunn. Kumla sparbank ville ändra på det och skänkte pengar så att ett särskilt hus kunde byggas, där de fattiga i socknen hade företräde att komma och bo kostnadsfritt. Huset har gått under namnet Sparbanksvillan.

Sparbanksvillan vid Stene brunn.

Sparbanksvillan som uppfördes för att ta emot mindre bemedlade besökare.

I Kumla Julblad från 1978 kan man läsa att det fanns en läkare knuten till Stene brunn, med bestämda mottagningstider för badets gäster. Här fanns det också lokaler för en sjukgymnast och gästerna kunde även få massage, om sådan behövdes efter de starka baderskornas knådning. Så nog kan man anta att det var uppfriskande att vistas på Stene brunn!

Badgäster på Stene brunn.

Badgäster vid en paviljong vid Stene brunn.