Aktiviteter och event 2023
Vi ordnar, tillsammans med Kumla Promotion, ett antal näringslivsfrukostar, luncher och andra möten varje år. Det är ett tillfälle då du som näringsidkare kan möta andra företagare och utbyta erfarenheter.
Vid dessa tillfällen finns det även utrymme att presentera sin verksamhet, få inspiration, information och nya kontakter. Vi hoppas att så många som möjligt vill delta för ett ökande initiativ och kraft inom företagandet i Kumla kommun.
Alla evenemang hittar du genom att klicka på följande länk: Aktiviteter och event 2023 - Kumla Promotion Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Aktuella Nyheter
Företagsrådgivning med Almi på stadshuset i Kumla
Vill du göra ditt företag redo för framtiden?
Vet du att 99% av Sveriges alla företag är små eller medelstora? Och att fyra av fem jobb skapas i små företag? Inte så konstigt att vi tycker att du som företagare är det viktigaste vi har och att vi vill att det ska gå bra för dig och ditt företag!
Företagsrådgivning på stadshuset 9 juni – kostnadsfritt
Den 9 juni finns Almi på plats på stadshuset i Kumla för att erbjuda kostnadsfri rådgivning. Tillsammans kartlägger vi dina behov på 45-60 minuter. Efter mötet finns en rad tjänster och verktyg att ta del av hos oss och våra samarbetspartners, och vi kan stötta med både finansiering och affärsrådgivning. Vi guidar dig rätt!
Det mesta Almi erbjuder är kostnadsfritt för dig som företagare medan några av deras tjänster erbjuds till en kraftigt subventionerad kostnad.
Boka möte här! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontaktinfo:
Maria Nordström
019-17 48 20
maria.nordstrom@almi.se
Energimyndigheten om elkostnadsstöd
Energimyndigheten har skapat webbinformation kring elkostnadsstöd till elintensiva företag där målgruppen är aktörer som på olika sätt kommunicerar med företag. För att läsa mer om hur du som företagare yrkar detta stöd, gå in på: energimyndigheten.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Reportage
Tillsammans skapar vi inte bara fantastiska möjligheter, utan utbyten av erfarenheter och tips. Läs gärna två av de första reportage nedan som vi skapat tillsammans med Nybetong och Ica Maxi!
NyBetong AB - Peder Wilhelmsson, Johan Fall
NyBetong är en av de ledande tillverkarna av betongväggar och konstruktion i Mellansverige. Sedan 1989 har de bedrivit sin storskaliga verksamhet i Kumla Kommun, där de kunnat utveckla en utmanande produkt för både dagens och framtidens husbygge. Målet är att kunna erbjuda en komplett lösning för byggnationer som både håller hög leveranssäkerhet och riktigt bra kvalitét. En av de allra viktigaste delarna i detta beskriver hela NyBetong, och i synnerhet Peder Wilhelmsson (VD), som korta och enkla beslutsvägar.
Peder är också en av eldsjälarna som både genom NyBetong och föreningsliv vill ge sin omgivning energi, engagemang och hög kunnighet. Under en rundvandring på företaget beskriver både han och Johan Fall (Kalkyl/Projektledare) personalens kunnande och drivkraft som en av de absolut kritiska delarna för företagets framväxt.
“Det är ju i produktionen som vi visar vårt värde och kunskap inom de produkter vi tillverkar. Vår personals kunskap och välmående ger oss därför ett enormt värde i både utveckling och tillverkning.”
Något som är speciellt hos just NyBetong är att de även har ett eget gym och lokaler som är till för personalens bästa, speciellt eftersom det är ett fysiskt arbete som personalen utför. Just fysisk aktivitet finner Peder inte bara på arbetsplatsen då han även är tränare i sonens ishockeylag. Att leda och engager människor kan inget annat än beskrivas som naturligt både på jobbet och fritiden.
Kumla är även en strategiskt viktig punkt för NyBetong med stort fokus på närliggande städer och vägnätverk.
“Pendlingsmässigt ligger Kumla fantastiskt till rent strategiskt. Jobbar man i en radie på 20-25 mil så når man stora orter från Kumla Kommun. Det ligger centralt bra helt enkelt.” - Peder
Tillsammans med Kommunen som en knytpunkt vädjar hela Nybetong om förmågan till nätverk och vilka dörrar som det öppnar. Att kunna synas genom kunder, kontakter, medföretagare och partners är det som sprider ett företags närvaro och ger stor chans till framtida möjliga kunder.
“Om du gör bra ifrån dig så kan vi ju lätt på kommunens nötverksträffar göra reklam för dig, och det sprider ju sig till 50-100 företag direkt, så det ger verkligen ringar på vattnet. Och det är ju allt ifrån en ensam frisör på torget till fängelseanstalten med flera hundra anställda.” - Johan
Just träffarna ger ju även mer än bara reklam för dina egna prestationer och möjligheten att knyta an med Kommunen. Just kontakterna är användbara för dig som företagare i flera aspekter.
“De träffar och nätverkande som anordnas fungerar ju på flera sätt. Det ger dig en chans till öppenhet och ta in andras idéer, kunna bredda sig vilket inte är så lätt alltid.” - Johan
Ett grymt tips helt enkelt till framtida företag inom kommunen!
Sen kommer vi ju till den eviga frågan, vad tror Nybetong är nyckeln till verksamhetens framgång?
Nybetong tror att det har med personalen att göra, att man anställer med omsorg och människor som inte bara är bra på sin sak, utan även fungerar tillsammans. Då arbetar verksamheten ständigt som ett team, för varandra. Ägare som är måna om att personalen ska tycka det är roligt att komma till jobbet och vilja göra ett så bra jobb som möjligt. är också en stor fördel Läggs ett fokus på detta höjs kvalité på allt företaget gör, vilket inte bara ger en bra vardag internt, utan även gör kunder nöjda och kommer åter när nya betongstrukturer behöver byggas. Absolut finns det även mycket mer ett företag behöver göra, men just detta sprider sig som ringar på vattnet för alla typer av företag.
ICA Maxi - Magnus Winges
Magnus Winges, ICA-handlare på ICA Maxi i Kumla är en av de drivande personer förr stadens näringsliv. Med sina rötter från norr började han redan som 15-åring att jobba på ICA, och har sedan dess sett ett givande arbete i att utveckla samt hjälpa kunder och medarbetare till en bättre vardag. På just detta sätt har ICA Maxi strävat efter att ha allt under ett tak, med sortiment av hemelektronik, kläder, kött, frukt, mat och så mycket mer. Vikten av att göra detta arbete tillsammans tilltalar Magnus otroligt mycket, där medarbetare tillsammans med sina ca 40 000 besökare i veckan ska få chans på inverkan.
“Vad tycker du är den viktigaste ingrediensen som gör att ICA Maxi i Kumla lyckas?”
“Ett stort engagemang från personalen som vill att butiken ska gå bra, och att kunden ska trivas i butiken lika bra som medarbetaren. Det engagemanget gör ju att vi omsätter och skapar en verksamhet som hjälper Kumla att blomstra. Vårt engagemang i föreningsliv och kulturliv är ytterligare ett bevis på detta.”
För att göra detta söker Magnus och Ica Maxi samarbetspartners för att hjälpa kommunen framåt, och ibland är det ju också föreningar och människor i kommunen som kommer med förslag som ICA vill stå bakom och hjälpa kommunen med. Något som Magnus speciellt gillar är skolinnebandyn där kommunens barn och ungdomar får chans att prova på innebandy på riktigt, som sedan hjälper föreningen att få fler medlemmar och engagerade själar.
“Det som gör lite extra är att Ekeby just vill att alla ska få möjlighet att vara med. Genom socialfond och medel så får vi möjligheten att hjälpa barn och ungdomar som kanske inte kunde vara med från början att träna, spela cuper och tävlingar. Som gammal föreningsmänniska så tycker jag det är så fantastiskt att alla ska få möjligheten att få vara med!”.
Tillhörighet och en lagkänsla är något som genomsyrar Magnus tillvägagångssätt som både Ica-handlare och person i övrigt.
Nyckeln till engagemanget beskriver Magnus som självgång. En ledare ska inte vara rak och hård, utan visa vägen för vad som förväntas och vilket arbete som behöver göras. Detta ser Magnus inte bara som förväntningar från honom på butiken, utan visar istället att det är kundens förväntningar som behöver tillgodoses och infrias. I sina egna ord är det ju “Kunden som är kung!”.
“Vad är dina tips till den som funderar på att starta företag i Kumla?”
“Största möjligheten är att Kumla geografiskt är ganska litet, du får reda på vad Kumla är och vilka dina potentiella kunder är. Om det är mitt i stan eller ute i Hällabrottet du vill vara så vet du var kunderna för dig är. Sen, även om mitt i Sverige är vid Härnösand där jag drivit butik förut så är ju det här den demografiska mittpunkten som är nära till både Stockholm, Göteborg eller till och med Oslo. Logistiknavet är en grym fördel om man vill starta företag här!”
Blandningen av storlek och tillgång till ett stort nätverk av storstäder gör ju helt klart Kumla unikt. Vad Magnus också framhäver och tycker om är det arbete som kommunen gör tillsammans med Hanna i spetsen. Det gör det bra mycket enklare med stöttning av att vara ett bollplank för möjligheter och idéer som på riktigt kan bli verklighetsförankrade. På så sätt skapas det också fler möjligheter för företag, föreningar och enskilda människor att göra vardagen lite roligare och givande.
“Vad är det som definerar Kumla för dig?”
“Jo men det är just att Kumla blomstrar, det finns en enorm framåtanda där man gör positiva saker för invånarna. Det ska vara ett härligt ställe att bo på. Skapar man det så får man allt det här andra på köpet, trivs man, då sprudlar och blomstrar resten också.”
En positivare vinkel på staden är svår att hitta, Magnus andas och lever Kumla med ett ypperligt synsätt av att se möjligheter och lösningar. Det finns nog inte mycket som Magnus inte vill ta sig an och driver både sin verksamhet, föreningar och kommunen framåt. Vad Magnus och ICA Maxi väljer att engagera sig i härnäst är nog inte lätt att svara på i en mening, men en sak är säker…”kunden är KUNG!”.