Ny säkerhetsåtgärd införs för BankID-användning

Nu inför vi säker start av BankID som en obligatorisk åtgärd för alla användare av våra e-tjänster. Det innebär att du som loggar in med BankID i våra e-tjänster från en annan enhet än din mobiltelefon måste skanna en QR-kod med din BankID-app för att verifiera din identitet.

• Undersökning för att mäta nöjdheten hos våra medborgare

För oss är det viktigt att fortsätta att arbeta för att öka den upplevda nöjdheten hos dem som kommer i kontakt med kommunen. Som en del i det arbetet genomför vi en undersökning, för att få svar på hur kommuninvånare som kommer i kontakt med kommunen upplever kommunens bemötande och service. Undersökningen genomförs i samarbete med företaget Brilliant och pågår från och med måndag den 18 mars och ungefär två månader framåt.

• Nyhetsbild

Korrekt kartinformation räddar liv!

Blåljuskollen har introducerats som en livräddande resurs för att säkerställa att nödaktörer har tillgång till aktuell och korrekt kartinformation. Genom en checklista ger Blåljuskollen stöd till kommuner för att effektivt kunna samla in, dokumentera och uppdatera kartinformation så att blåljusfordon kan hitta rätt och komma fram utan hinder. Nu har vi som kommun blivit godkända!

Du behövs! Kom och träffa Frivilliga Resursgruppen

Är du intresserad av samhällsberedskap och kan tänka dig att hjälpa till när din hemkommun behöver stöttning? Kom på vårt informationsmöte den 3 april kl. 18-20 och träffa Frivilliga Resursgruppen Kumla och lyssna på hur den svenska krisberedskapen fungerar.

Ekeby växer! Nu börjar arbetet med gatu- och VA-byggnation

Det höga intresset för enfamiljshus har skapat möjligheten att utveckla ett nytt område i Ekeby, och nu påbörjar arbetet med gatu- och VA-byggnation. Arbetet förväntas pågå mellan vecka 11 och vecka 48. Under denna period kan viss byggtrafik och ljud från arbetsområdet förväntas. Först på tur är korsningen mellan Ekebygatan och Rävabacken som stängs av för trafik fram till 20 mars.

• Livboj vid sjön

Utbildning inom psykisk hälsa (Menthal Health First Aid - MHFA)

Nu kan du anmäla dig till vårens utbildning inom Mental Health First Aid (MHFA), som även kallas Första hjälpen till psykisk hälsa, med inriktning äldre.

• Första spadtaget är taget för nya ridanläggningen i Hagaro, Folkatorp!

Idag markerades en betydelsefull milstolpe för Kumlas fritidsutbud, då det första spadtaget togs för den nya ridanläggningen i Hagaro Folkatorp. Den moderna anläggningen, som inkluderar ridhus, ligghallar och en rad andra faciliteter, är ett efterlängtat tillskott.

• Vill du arbeta som röstmottagare under EU-valet 2024?

Nu kan du anmäla intresse för att arbeta som röstmottagare under förtidsröstningen och på valdagen den 9 juni.

• Nyhetsbild

Snart öppnar vi upp nya Sörby sportcenter

Lördagen den 13 april slår vi äntligen upp portarna till vår nya sporthall och alla nyfikna är varmt välkomna att titta förbi.

• Bilden visar omslaget på magasinet vårt Kumla, nummer 1 2024

Hej vårt Kumla!

Nu är årets första nummer av vårt Kumla på väg ut i Kumlabornas brevlådor.

• Nyhetsbild

Orsak till lukt i Ekeby utreds

Under ett antal veckor har det pågått en utredning för att klarlägga varifrån den otrevliga lukten i Ekeby kommer ifrån. Troligen kommer läckaget från en gammal ledning.

• Nu är det dags att söka feriepraktik!

Nu kan du som är född 2007 eller 2008 söka feriepraktik hos oss. Senast den 17 mars vill vi ha din ansökan.

Nominera till Kumla kommuns Hållbarhetspris 2024

Gör du eller någon i din närhet en insats för att göra Kumla mer hållbart? Då är det dags att nominera den till Kumla kommuns Hållbarhetspris 2024! Priset syftar till att uppmärksamma och belöna personer, företag, föreningar eller andra sammanslutningar som har bidragit till en hållbar utveckling inom Kumla kommun, antingen inom det sociala området eller genom miljö- och klimatfrågor.

• Person i köket som häller i matfett från en stekpanna i en PET-flaska med en miljötratt.

Inget fett i avloppet

Fett hör inte hemma i avloppet. Om fett spolas ner i avloppet stelnar det och fastnar i rören. Till slut kan det bli stopp, vilket kan leda till översvämning och skador på ledningsnätet. Från och med 1 januari 2024 är det dessutom lagbrott att hälla ut fett och olja i avloppet.

• Nyhetsbild

Nu kan du få din faktura digitalt

Från och med 28 februari kommer kommunen att skicka fakturor digitalt till dig som har en digital brevlåda. Du som inte är ansluten till en digital brevlåda kommer få din faktura som vanligt via postgång, men du kan när som helst ansluta dig till tjänsten.

Välfyllt vinterlovsprogram för vecka 8

Nu är vinterlovsprogrammet för vecka 8 klart och fyllt med en massa roliga aktiviteter runt om i Kumla!

• En elev i skolan som står vid ett skåp med en bok i handen.

Har ni möjlighet att ta emot en prao-elev under våren?

Eleverna i årskurs 8 i Kumla kommuns grundskolor ska under våren möta arbetslivet genom prao. Har ert företag eller verksamhet möjlighet att ta emot en eller flera elever?

• Tre tonåringar sitter och pratar med varandra

Nu börjar snart vår barngrupp!

Har du en förälder eller annan närstående som har eller har haft ett missbruk? Då vill vi informera om vår gruppverksamhet för barn som vi erbjuder i Kumla kommun.

Vad gör barn och ungdomar i Kumla? Träffa polisen och Kumlas fältkuratorer

Är du nyfiken på vad barn och ungdomar gör i Kumla? Onsdagen den 7 februari kl. 18.30 bjuder nätverket Föräldrar emellan in till en kvällsföreläsning tillsammans med polisen och Kumlas fältkuratorer.

• Ett lägenhetshus och blå himmel

Har du rätt till bostadstillägg från Pensionsmyndigheten?

Bostadstillägg är ett tillägg till din allmänna pension som du ansöker om själv hos Pensionsmyndigheten.