Modersmål och minoritetsspråk

I Kumla kommun vill vi ge dig som elev möjlighet att utveckla ditt modersmål.

Tjej studerar

Elever som går i grundskolan och gymnasieskolan och har ett annat modersmål än svenska kan få modersmålsundervisning i skolan.

Vem har rätt att läsa?

För att få läsa modersmål gäller att eleven har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska. Eleven ska ha grundläggande kunskaper i språket och det ska vara ett levande språk i hemmet.

Om det finns fem elever och en lämplig undervisande lärare i språket startas en grupp i modersmålet.

Adopterade barn har rätt att läsa modersmål även om de inte har grundläggande kunskaper i språket.

För att få läsa minoritetsspråk (finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska) behöver eleven inte ha några förkunskaper och språket behöver inte vara elevens dagliga umgängesspråk.

Kommunens skydlighet att anordna modersmålsundervisning

Enligt skollagen är huvudmannen skyldig att anordna modersmålsundervisning i ett språk endast om

  1. Minst fem elever som ska erbjudas modersmålsundervisning i språket önskar sådan undervisning
  2. Det finns en lämplig lärare.

För de nationella minoritetsspråken finns inget krav på antal elever som önskar modersmålsundervisning. Det innebär att det anordnas undervisning i minoritetsspråk även om det endast finns en elev. Det under förutsättning att det finns en lämplig lärare. I vissa fall är det möjligt för en elev att läsa ett minoritetsspråk och ett annat modersmål.

Ansökan

Modersmålsundervisningen är frivillig men från och med att beslut fattats av rektor är den att betrakta som ett obligatoriskt ämne i skolan. De elever som deltar i modersmålsundervisning eller minoritetsspråk behöver inte lämna in ny ansökan när ett nytt läsår börjar.

Ansökan om modersmålsundervisning sker genom e-tjänst, se länk nedan.

Att avsluta kurs i modersmål

Eftersom modersmål blir ett obligatoriskt ämne efter beslut från rektor måste en uppsägning göras om eleven vill sluta med undervisningen i modersmålet. Blanketten lämnas till mentor och finns nedan under relaterad information.

Bra utveckling för barn som får modersmålsundervisning

Barn som får utveckla sitt modersmål klarar sig bättre i skolan än de barn som inte får det. Flerspråkighet är positivt för barns och ungas intellektuella och känslomässiga utveckling och stärker den egna identiteten.

Att utveckla sitt modersmål när man är barn ökar chansen att man blir tvåspråkig och bättre klarar av andra skolämnen.