Var rädd om vårt dricksvatten!

Just nu är vattenförbrukningen i vår kommun väldigt hög, vilket tillsammans med det varma vädret gör att vattennivån i Tisaren sjunker allt mer. Vi behöver därför hjälpas åt att vara rädda om vårt dricksvatten och använda det sparsamt.

Tisaren ligger just nu på nivån 99,70 meter över havet, och vi vill därför uppmana dig som använder kommunalt dricksvatten att vara sparsam och se över din vattenförbrukning.

Än har vi inte nått nivåerna där vi tvingas införa ett bevattningsförbud, och vår förhoppning är att vi klarar sommaren om vi alla är sparsamma med vårt dricksvatten.

Tänk på att vara rädd om vårt vatten!

• Tvätta och diska fulla maskiner
  • Jobba inte under rinnande vatten
  • Duscha istället för att bada
  • Duscha snabbt och stäng av vattnet när du tvålar och schamponerar dig
  • Ställ en kanna vatten i kylen istället för att spola tills det blir kallt
  • Stäng av vattnet när du borstar tänderna
  • Bevattna under sen kvällstid eller tidig morgon, det gör att mer vatten kommer till nytta för växten istället för att avdunsta i värmen. Använd gärna regnvatten
  • Kolla kranar och munstycken så att de inte läcker och står och droppar i onödan
  • Tvätta bilen i en biltvättanläggning

Vi uppdaterar varje vecka

På sidan kumla.se/vatten uppdaterar vi Tisarens vattennivå varje vecka. Där kan du också läsa om vilka åtgärder som är beslutade vid olika vattennivåer.