Digital post

Med en digital brevlåda kan du få din myndighetspost från Kumla kommun på ett snabbt och säkert sätt, var du än befinner dig.

En person som håller en mobiltelefon i handen

Om Digital post

Just nu genomför Kumla kommun en satsning med siktet inställt på att erbjuda alla invånare och företagare i kommunen digitala alternativ till den fysiska posten. Det innebär att du som har en digital brevlåda kan få vissa meddelanden samt fakturor från kommunen digitalt i stället för som vanliga pappersbrev- På så sätt kan vi som kommun kommunicera till medborgare och företagare på ett modernt, enhetligt och säkert sätt. Ett arbete som kommer att genomföras stegvis i våra verksamheter under 2024. Först ut är våra fakturor.

Från och med 28 februari kommer du som har en digital brevlåda att få dina fakturor från kommunen där. Du som inte är ansluten till en digital brevlåda kommer få din faktura som vanligt via postgång, men du kan när som helst ansluta dig till tjänsten.

Fakturor som skickas från taxe- och avgiftsnämnden berörs inte av detta.

Frågor och svar

Fördelar med digital post

Tillgänglighet - med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan man läsa sin digitala post dygnet runt var man än befinner sig.

Säkerhet - digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt posten eftersom mottagaren loggar in med e-legitimation.

Hållbarhet - när vi skickar och tar emot digtal post bidrar vi till ett mer hållbart samhälle genom att behovet av papper och miljöbelastande transporter minskar.

Så skaffar du digital brevlåda

För att kunna ta emot digital post behöver du ha en digital brevlåda och e-legitimation. Att skaffa en digital brevlåda är så klart frivilligt. Om du inte har en digital brevlåda kommer du även i fortsättningen att få din post på papper med vanlig postgång. Du kan när som helst ansluta dig till en digital brevlåda.

Det finns flera olika digitala brevlådor att välja bland så välj den som passar dig bäst.

DIGG, att skaffa digital brevlåda Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kan jag få hjälp att ladda ner en digital brevlåda?

Ja, det kan du. Biblioteket erbjuder drop-in för Digitala första hjälpen.
Torsdagar kl. 15.00–17.00 med start 11 januari.
Dessa tider kan du få hjälp med enklare digitala frågor.

Jag har ingen digital brevlåda, kommer jag få min faktura via vanlig postgång?

Att skaffa digital brevlåda är frivilligt.

När en avsändare, till exempel en myndighet, ska skicka post till dig börjar avsändaren med att kontrollera om du har en digital brevlåda eller inte, samt om du valt att ta emot digital post från den avsändaren.

Har du ingen digital brevlåda skickas fakturan ut via vanlig postgång.

Jag har digital brevlåda men vill ha mina fakturor via postgång, hur går jag till väga?

Om du inte längre vill ta emot post digitalt loggar du in i din digitala brevlåda och avregistrerar dig. När du avregistrerat dig från tjänsten kommer ingen ny digital post att skickas till din digitala brevlåda utan skickas som pappersfaktura hem till din brevlåda.

Jag har inte kvar mitt mobila Bank-ID på min mobiltelefon och kan inte logga in på min digitala brevlåda

Det är ditt ansvar att öppna och ta del av den post som skickas till dig, oavsett om den är digital eller på papper. Du är också ansvarig för att ha den utrustning, uppkoppling och e-legitimation som krävs för att kunna logga in och läsa din digitala post.

E-faktura

Oavsett om du har vanlig postgång eller digital brevlåda har du möjlighet att få din faktura som e-faktura via din internetbank. Där kan du få en bra överblick över dina betalda och obetalda fakturor. Med en uppkopplad enhet, exempelvis en mobiltelefon, och e-legitimation kan du komma åt din faktura dygnet runt var du än befinner sig.

Person som sitter vid en laptop och håller i en mobiltelefon som visar en e-faktura.

Fördelar med e-faktura

  • Fakturauppgifterna är redan ifyllda. Du väljer konto som du ska betala från och godkänner sedan.
  • E-faktura skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt fakturan eftersom du loggar in med din e-legitimation.
  • Förutom att spara på både porto och papper gör vi även en insats för miljön.

Hur anmäler jag om e-faktura?

Anmälan gör du via din internetbank. Leta reda på Kumla kommun i listan över de som erbjuder e-faktura.

OBS! Har du flera olika fakturor från Kumla kommun, behöver de olika tjänsterna anmälas var för sig.

För att en e-faktura i din internetbank ska bli betald måste du själv kontrollera regelbundet om du fått en e-faktura och sedan godkänna den i för vidare betalning.

Jag har redan e-faktura, behöver jag göra något?

Nej, du som redan är ansluten till e-faktura behöver inte göra något. Allt fortsätter som vanligt.

Jag har autogiro, behöver jag göra något?

Nej, du som har autogiro behöver inte göra något. Allt fortsätter som vanligt.