Grattis säger vi till årets ungdomsstipendiater!

Gruppbild av årets ungdomsstipendiater

Grattis säger vi till årets ungdomsstipendiater - Philippa Lee och Rasmus Karlsson!

Kumla kommun delar årligen ut ungdomsstipendium till ungdomar i vår kommun. Stipendiets ändamål är att främja kultur- eller idrottsverksamhet i Kumla kommun genom stipendier till personer från Kumla för utbildning inom något kulturområde eller för personlig satsning inom någon idrottsgren.

I år har vi tagit emot fem ansökningar och av dessa har kulturpriskommittén utsett två stipendiater som vardera får 10 000 kr.

Årets stipendiater

Philippa Lee, ridsport och hästhoppning

Philippa är en ansvarsfull ridtjej som lägger all fritid på sin sport hästhoppning.

2021 hade hon stora framgångar på tävlingsbanan. 36 tävlingar gav 14 segrar, 7 andraplacering och ett antal tredjeplaceringar.

Största framgångarna under 2021 var vinsten i ett kval till Alfab-finalen, en omtyckt tävling där ryttare från hela Sverige deltar på Sundbyholm. Seger i distriktsmästerskapen samt att kvala in som en av 15 deltagare från hela Sverige till den stora tävlingen Elmia Horse Show i Jönköping. Där slutar Philippa på andra plats.

Philippas sport är kostsam och kräver både pengar och tid. Stipendiet ger möjlighet till mer träning vilket är en förutsättning för att utvecklas, och därmed ge bättre förutsättningar att komma närmre målet som är att kvala in till Svenska Mästerskapen både utomhus i sommar och inomhus i vinter.

Rasmus Karlson, speedway

Rasmus är en mycket stor talang inom speedway och spås en lysande framtid. All fritid ägnar han åt sin sport.

2021 blev han fyra på WM, åtta på EM och trefaldig SM-segrare individuellt, i par och i lag. 2022 försvarade Rasmus sitt individuella SM-guld och var även uttagen till landskamper.

Rasmus sport är kostsam, han söker stipendiet för att kunna utvecklas i sin idrott och kunna genomföra alla resor i Sverige och utomlands.

Stort grattis!