En nästan overklig ökning av besökare i det dystra turismmörkret!
Nästan 50% fler besökare till Konst på Hög och flera hundra cyklister som har susat ner för downhillbanorna och trampat runt i mountainbike-spåren i Kvarntorps friluftsområde. Ja det är några av de glädjande siffrorna för sommarens satsning på Hemester i Kumla.
Corona har slagit hårt mot besöksnäringen vilket blev extra tydligt när SCB i dagarna släppte besöksstatistiken i Sverige för sommaren 2020.
Hemester visade sig vara rätt satsning
- När pandemin var ett faktum i våras och vi insåg att årets sommarsäsong skulle bli något vi aldrig tidigare varit med om gällde det att snabbt ställa om, säger turism- och evenemangssamordnare Johanna Uddling på Kumla kommun.
Johanna berättar att fokus ändrades till att lyfta fram aktiviteter, besöksmål och besöksnäringsföretag i Kumla och målgruppen blev boende i Kumla med närområde som skulle upptäcka de pärlor som finns i kommunen. I en period var det ju till och med restriktioner för resandet i Sverige så att försöka locka hit mer långväga gäster var helt uteslutet.
En Hemester-kampanj startade i sociala medier med filmer och tips på olika aktiviteter att göra hemma i semestertider. Och med facit i hand så blev utfallet precis som önskat.
Konst på Hög har alla förutsättningar under corona-tider
En ökning på mer än 48% för besökare på Konst på Hög är smått overkliga siffror konstaterar kulturchef Gertrud Åstrand. En skulpturpark utomhus med stora ytor att röra sig på har nog för många känts som ett säkert besöksmål i dessa tider. Och kanske också att årets konstverk signerat Lars Vilks, som heter just Corona, också har varit en bidragande orsak?
Friluftslivet är populärt, precis som i övriga landet
Det har varit en märkbar ökning av besökare i hela Kvarntorps friluftsområde och detta främst med fokus på friluftsliv där området erbjuder downhill, mountainbike, vandring- och ridleder.
- Även våra kommunala badplatser har vid vackert väder varit välbesökta, som friluftsbadet Hästhagsbrottet och Djupadalsbadets utomhusbad, konstaterar Johanna. Värmen i augusti gjorde exempelvis att Djupadalsbadet kunde räkna in en fördubbling av besökare mot förra året och de fick av säkerhetsskäl vissa dagar sätta ”lapp på luckan” för att kunna erbjuda en corona-säker badmiljö.
En tuff sommar där målgruppen har en högre ålder
De besöksmål som har tappat flest besökare denna sommar är Sjöparkens Växthus och de museer som finns i kommunen där man exempelvis på Skoindustrimuseet kan se en minskning med hela 87% i maj månad.
Däremot har vår yngre målgrupp, barnen, hittat ut till oss i sommar. Sommarhäng med bokbussen i Kumla stadspark, familjeallsång och upptäcktsfärd på Konst på Hög har varit mycket populära och välbesökta aktiviteter.
Tillsammans kommer vi att gå starkare in i 2021
- Hotell, restauranger och andra näringsverksamheter har slitit oerhört denna sommar och har fått ta många hårda smällar, både ekonomiska och personliga, konstaterar Johanna. Jag beundrar hur de har kämpat med att på olika sätt försökt hålla näsan över vattenytan genom kreativa lösningar för att anpassa sin verksamhet till det nästintill obefintliga antal gäster som varit i vissa perioder.
Hemesterkampanjen har skapat fler Kumla-ambassadörer vilket ändå är något positivt på lång sikt. Nästa år är vi ännu fler som kan prata gott om Kumla och dess besöksmål vilket gör att vi har alla förutsättningar för att få ett fantastiskt besöksår!