Grattis säger vi till årets ungdomsstipendiater!

Gruppbild av årets ungdomsstipendiater

Grattis säger vi till årets ungdomsstipendiater - Hampus Broman, Ludwig Petersson, Axel Näslund, Pontus Palmér och Jonna Svahlin.

Kumla kommun delar, tillsammans med Orkla Foods Sverige AB, årligen ut ungdomsstipendium till ungdomar i vår kommun.

Stipendiets ändamål är att främja kultur- eller idrottsverksamhet i Kumla kommun genom stipendier till personer från Kumla för utbildning inom något kulturområde eller för personlig satsning inom någon idrottsgren.

I år har vi tagit emot 10 ansökningar och av dessa har kulturpriskommittén tillsammans med representanter från Orkla Foods Sverige AB utsett 5 stipendiater som vardera får 7 000 kr av den totala stipendiesumman på 50 000 kr.

Årets stipendiater

Hampus Broman för vidareutveckling inom boxning

Hampus har siktet på en OS- satsning inför 2024. Han har många vinster i bagaget såväl nationellt som internationellt. Några som kan nämnas är att han vunnit Svenska Mästerskap 8 år i rad och placerats sig på femte plats på Youth European Championship 2019. Träning och studier tar det mesta av tiden och det finns inte mycket tid kvar för ett extraarbete. Stipendiet ska användas för att kunna lägga mer tid på träning och att nå uppsatta mål.

Ludwig Petersson för vidareutveckling inom karate

Ludwig har tränat karate med inriktning mot kata i 8 år och är snart redo för att ta det svarta bältet. Större delen av fritiden läggs på träning. 4 karateträningar i veckan i Kumla kampsportförening och i Karlskoga karateklubb. Dessutom några gympass varje vecka. Genom åren har det blivit många meriter. Under 2019 blev det silver i såväl distriktsmästerskap som svenska mästerskap samt några placeringar på tävlingar i Norden.

Axel Näslund för vidareutveckling inom musik

Axel har alltid älskat musik och speciellt sången. Han har varit elev på Kulturskolan i Kumla i flera år där han tagit sång-, gitarr- och pianolektioner. För närvarande studerar han på musikgymnasiet Rytmus i Örebro. Han går samtidigt en kurs i musikalfördjupning på Örebro Kulturskola, där han uppskattar kombinationen med sång, dans och teater och hoppas att kunna arbeta inom denna genre i framtiden. Stipendiet ska användas som hjälp att delfinansiera utbildningen.

Pontus Palmér för utveckling inom alpin skidsport

Första slalomtävlingen var i Kvarntorpsbacken i Kumla där hela familjen var engagerad i Kumla Skidförening. Pontus har nu målsättningen och drömmen att komma med i det alpina landslaget. Han studerar på skidgymnasiet i Sundsvall, med hård träning och studier i kombination. Denna säsong har han tävlat på högsta nivå i alpin skidåkning, FIS, som arrangerar tävlingar. Han tränar och tävlar i slalom, storslalom, super-G och störtlopp. Denna säsong fick ett plötsligt slut i och med covid-19, så tävlingssäsongen avslutades tidigt och flera läger har ställts in. Stipendiet kommer att användas till ett försäsongsläger där man får chans att träna med många bra åkare från hela landet.

Jonna Svahlin för utveckling inom ridsport

Jonna har ridit sedan hon var liten och tävlat i hoppning sedan hon var 8 år.
Hon har en D-ponny som hon tror på möjligheten att vidareutvecklas tillsammans med. Målet är att under året starta i tävlingsklasserna LA (lätt A) och eventuellt MSVB (medelsvår B). Träning och tävlingar tar mycket tid och kostar pengar. Stipendiet ska användas till tävlingsavgifter och ridlektioner och blir ett stöd för vidareutveckling.

Stort grattis till er alla!