Nu ska Kungsparkens vård- och omsorgsboende ta form

Inom kort kommer området kring tidigare Kungsgårdens vård- och omsorgsboende att förändras då byggnationen av nytt boende påbörjas.

Kungsparken blir namnet på vårt nya vård- och omsorgsboende som ska stå klart för inflytt under 2023. Under maj månad kommer entreprenören OBK Sverige AB att påbörja rivningen av nuvarande fastighet.

- Det känns kul att vi nu ska komma igång med det nya vård- och omsorgsboendet. Ett första spadtag kommer inom kort men innan dess har socialnämnden nu fattat beslut om namnet på boendet, som blir Kungsparkens vård- och omsorgsboende. Det byggs på flera håll i vår kommun och snart kommer även detta bygge ta fart för våra äldre och sköra så de ska kunna få den vård, omsorg och trygghet som de behöver. Det känns fantastiskt, säger Annica Sjöqvist , socialnämndens ordförande.

Om Kungsparkens vård- och omsorgsboende

Kungsparkens vård- och omsorgsboende kommer att inrymma 14 enheter med sammanlagt 126 lägenheter. Det nya huset kommer, precis som nuvarande Kungsgården, att ägas av Länsgården som hyr ut boendet till Kumla kommun, som i sin tur hyr ut lägenheterna till våra hyresgäster med behov av vård och omsorg dygnets alla timmar.

Namnet Kungsparkens vård- och omsorgsboende kommer från det relativt okända namnet på parken nedanför som heter just Kungsparken.