Psykiatriveckan 2023

Varje år uppmärksammas psykisk ohälsa med en psykiatrivecka och den 15 november kl. 17-19 bjuder Kumla kommun in till en eftermiddag med starka och hoppfulla samtal.

Årets tema: vändpunkter

Årets tema för Psykiatriveckan 2023 är vändpunkter. Vad kan ha en avgörande betydelse för att nå en vändpunkt? Ett positivt besked, en dramatisk händelse, ett miljöombyte, ett förnyat förtroende, ett mänskligt möte eller bara ett leende i rätt stund. Det finns olika svar och många berättelser som ger hopp.

Onsdag 15 november kl. 17-19

Du kommer få lyssna på Örjan Andersson, enhetschef LSS Kumla kommun och utbildad psykiatrisjuksköterska. Örjan pratar om hur vi som närstående/medmänniska kan bemöta en person som visar tecken på psykisk ohälsa.

Du får också möta Amanda och hennes mamma Pia som berättar om hur ett nyårslöfte ledde till ätstörningsproblematik och en fyra år lång kamp. Du får även ta del av hur det är att vara anhörig och vilka deras vändpunkter var.

Datum: Onsdag 15 november kl. 17.00-19.00
Plats: Kumla Folkets hus: Biosalongen/Teatern, Skolvägen 12
Fri entré

Varmt välkommen!

Psykiatriveckan arrangeras av SV Örebro län, Hjärnkoll Örebro län, Fontänhuset Örebro och NSPH. Med stöd från Region Örebro län, och i samverkan med kommuner, samordningsförbunden och civilsamhället.