9. Geocaching

Målgrupp årskurs 5 och uppåt.
Årstid april-november.

En hand som håller i en kompass.

Det här temat riktar sig mot de äldre årskurserna då eleverna behöver ha vissa grundkunskaper inom orientering för att få ut så mycket som möjligt av temat. Dagen startar med en övning i grupper där eleverna kommer att få orientera sig på Lugnet med hjälp av en karta. Därefter går vi igenom vad en GPS är och hur den fungerar och sedan kommer
eleverna att få prova på geocaching.

Koppling till läroplanen Lgr -22

Inom temat Geocaching kopplas naturskolans verksamhet till grundskolans kursplaner i geografi, idrott och hälsa samt matematik för årskurs 4-6.

Geografi

Geografins metoder och verktyg

  • Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
  • Fältstudier för att undersöka natur- och kulturlandskap.
  • Beskrivningar och enkla analyser av platser och regioner med hjälp av kartor och andra geografiska källor, metoder, verktyg och begrepp.

Idrott och hälsa

Friluftsliv och utevistelse

  • Att orientera sig i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.
  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.

Hälsa och levnadsvanor

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter.
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.

Matematik

Geometri

  • Skala vid förminskning och förstoring samt användning av skala i elevnära situationer.

Samband och förändring

  • Koordinatsystem och gradering av koordinataxlar.