7. Rovdjur

Målgrupp årskurs 1 och uppåt
Årstid året runt

En rovfågel som sitter i ett träd.

Under dagen kommer eleverna att lära sig om våra fem största rovdjur järv, lodjur, varg, björn och örn. Vi kommer att varva pedagogiska lekar och praktiska övningar med berättelser om våra rovdjur. Hur känns lodjurets päls mot fingrarna och hur vassa tänder har egentligen en varg? Det och annat spännande kommer vi att ta reda på under
dagen

Koppling till läroplanen Lgr -22

Inom temat Rovdjur kopplas naturskolans verksamhet främst till grundskolans kursplaner i biologi samt idrott och hälsa.

Årskurs 1-3

Året runt i naturen

  • Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
  • Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.

Systematiska undersökningar

  • Enkla fältstudier, observationer och experiment.
  • Några berättelser om hur naturvetenskaplig kunskap vuxit fram.

Friluftsliv och utevistelse

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörel­ser i natur- och utemiljö.

Hälsa och levnadsvanor

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter.
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.

Årskurs 4-6

Natur och miljö

  • Biologisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
  • Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur miljöfaktorer påverkar dem.
  • Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.

Systematiska undersökningar och granskning av information

  • Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
  • Kritisk granskning och användning av information som rör biologi.

Idrott och hälsa

Friluftsliv och utevistelse

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.

Hälsa och levnadsvanor

  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter.