3. Fåglar
Målgrupp förskoleklass och uppåt.
Årstid Året runt.

På fågeltemat får ni lära er om hur man grupperar och artbestämmer fåglar
samt lära er vilka arter som bl.a. är de vanligast förekommande. Genom olika pedagogiska lekar och övningar kommer ni att få lära er likheter och skillnader mellan olika fåglar. Innan ni tar bussen tillbaka kan ni kanske se och även namnge vilka fåglar som äter vid vårt fågelbord på Naturskolan just den dagen.
Koppling till läroplanen Lgr -22
Inom temat "Fåglar" kopplas Naturskolans verksamhet främst till Grundskolans kursplaner i Biologi och Idrott och hälsa.
Årskurs 1-3
Biologi
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om naturen samt ge dem förutsättningar att använda biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara biologiska samband.
Året runt i naturen
- Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
- Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Systematiska undersökningar
- Enkla fältstudier, observationer och experiment.
Idrott och hälsa
Friluftsliv och utevistelse
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Hälsa och levnadsvanor
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Årskurs 4-6
Biologi
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om naturen samt ge dem förutsättningar att använda biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara biologiska samband.
Natur och miljö
- Biologisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
- Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Systematiska undersökningar och granskning av information
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
Idrott och hälsa
Friluftsliv och utevistelse
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Hälsa och levnadsvanor
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.