2. Håva

Målgrupp: årskurs 2 och uppåt.
Årstid april-oktober.

En trollslända som står på en sten och dricker vatten.

Håvatemat hålls vid vattenreningssystemet i Kvarntorp, de så kallade
Serpentindammarna. Eleverna kommer att arbeta i grupper där de kommer att få samla in vattenlevande småkryp genom att håva. Alla småkryp tillhör olika grupper, men det blir också spännande att se vilka arter som de faktiskt hittar. När vi håvat klart blir det en promenad till Kumla skidförenings värmestuga där vi äter lunch och arbetar vidare med småkrypen de hittat innan bussen hämtar er vid värmestugan och tar er tillbaka till skolan

Koppling till läroplanen Lgr -22

Inom temat Håva kopplas naturskolans verksamhet till grundskolans kursplaner främst i biologi samt idrott och hälsa.

Årskurs 1-3

Biologi

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om naturen samt ska ge dem förutsättningar att använda biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara biologiska samband. Undervisningen ska även ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor om naturen och människan med hjälp av egna systematiska undersökningar. På så sätt ska eleverna ges möjligheter att utveckla förståelse för att påstånden kan prövas och att kunskaper i biologi växer fram med hjälp av naturvetenskapliga arbetsmetoder.

Året runt i naturen

  • Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscyklar och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
  • Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.

Systematiska undersökningar

  • Enkla fältstudier, observationer och experiment.

Friluftsliv och utevistelse

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörel­ser i natur- och utemiljö.

Hälsa och levnadsvanor

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter.
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.

Årskurs 4-6

Natur och miljö

  • Biologisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
  • Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur miljöfaktorer påverkar dem.

Friluftsliv och utevistelse

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörel­ser i natur- och utemiljö.

Hälsa och levnadsvanor

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter.
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.