1. Skogens väsen

Målgrupp förskoleklass-årskurs 1.
Årstid året runt.

Två stora stenar som ser ut som två ansikten men mossa på sig.

Dagen är ett äventyr i fantasins värld. Vem vet, kanske kommer ni att få bekanta er med några olika väsen från den gamla folktron som behöver hjälp. Budskapet blir
tydligt, vi behöver alla samarbeta för att ta hand om naturen både idag och i framtiden.

Koppling till läroplanen Lgr -22

Inom temat Skogens väsen kopplas naturskolans verksamhet främst till kursplansmålen i Svenska, No, Hi och Idrott och hälsa:

Förskoleklass

Språk och kommunikation

  • Samtala, lyssna, ställa frågor och framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden som är bekanta för eleverna, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.

Natur, teknik och samhälle

  • Naturen och människors levnadsvillkor på hemorten och andra platser under olika tider, utifrån elevernas erfarenheter och intressen.
  • Hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.

Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse

  • Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
  • Fysiska aktiviteter inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder.
  • Säkerhet och hänsyn till miljö och andra människor vid vistelse i olika naturmiljöer.

Årskurs 1–3

Svenska

Tala, lyssna och samtala

  • Strukturerade samtal. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka kän­slor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kom­men­tarer.
  • Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.
  • Att ge och ta emot muntliga instruktioner.

NO

Kropp och hälsa

  • Människans upplevelser av ljus, ljud, värme, smak och doft med hjälp av oli­ka sinnen.

Idrott och hälsa

Friluftsliv och utevistelse

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörel­ser i natur- och utemiljö.

Hälsa och levnadsvanor

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter.
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.

Historia

Att leva tillsammans

  • Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barn­litte­ratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.

Att leva i närområdet

  • Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga före­mål kan berätta om livet där under olika tider.

Att leva i världen

  • Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och livs­medel.