Myggans förskola
Välkommen till Myggans förskola!

På Myggans förskola har vi under verksamhetsåret 2024-2025 stort fokus på att ge barnen förutsättningar att utveckla sitt sociala samspel. Att barnen får uppleva trygghet och kamratskap ser vi som mycket viktigt, och det är en stor del av förskolans värdegrundsuppdrag. Språkutveckling och rörelseglädje är andra delar vi arbetar mycket med. Under våren 2026 kommer Myggans förskola flytta in i den nya förskolan Nyfiken som håller på att byggas i Idrottsparken.
Leken är central i barns lärande och vi arbetar för att barnen ska ges möjlighet att utveckla sina lekförmågor. Genom lek och roliga aktiviteter får barnen utveckla sina kunskaper och förmågor inom många olika områden.
Myggans förskola har två avdelningar, med plats för ca 35 barn. Knotten för de yngre barnen och Trollsländan för de äldre barnen. Eftersom förskolan är liten samarbetar man mycket över avdelningarna. Det gör att barnen lär känna all personal vilket upplevs som tryggt för både barn, personal och vårdnadshavare.
Förskolan har en kuperad utegård som erbjuder fina förutsättningar för utomhuspedagogik och olika aktiviteter. Myggans förskola har förmånen att ha närhet till skog, fotbollsplan och lekparker som vi ofta besöker, vilket ger många möjligheter för lek, utforskande och upptäckande.
Dialogen med vårdnadshavare är mycket viktig för oss och vi vill att ni ska känna att ni har möjlighet till delaktighet. Tillsammans med er kan vi arbeta för ert barns bästa. I den dagliga kontakten kan vi delge er hur barnens dag varit samt möta era tankar och frågor.
Lärplattformen Infomentor ger vårdnadshavare möjlighet att följa både gruppens och det egna barnets lärprocesser. En gång per år brukar vi ha ett möte där vårdnadshavare bjuds in för att få mer information och insyn i verksamheten. Varje vårtermin erbjuder vi ett utvecklingssamtal för att prata om ert barns utveckling och lärande.
Kontakta Myggans förskola
Myggans förskola Frejgatan 2 | |
---|---|
Knotten | |
Trollsländan | |
Erika Lönnström, rektor |