För dig som har ett uppdrag som ledsagare
Du har gjort ett bra val! Att ha ett uppdrag som ledsagare i Kumla kommun innebär att vara en medmänniska som stödjer en person i vardagen för att underlätta för personer med funktionsnedsättning att delta i samhället och bryta isolering.
Vad innebär mitt uppdrag som ledsagare?
Som ledsagare stöttar du en person genom att följa med på aktiviteter och ge stöd till den enskilde utifrån individuella behov. Du har en viktig funktion att stötta den enskilde att kunna delta i samhällslivet. Det kan exempelvis vara att gå på bio, idrottsevenemang, besöka bibliotek, konsert, badhus och andra aktiviteter. Oftast möts ni upp på en överenskommen plats eller utanför den enskildes bostad och tar er gemensamt till aktiviteten. När aktiviteten är slut, följer du med den enskilde till sin bostad och sedan är ditt uppdrag slut för denna gång.
Som ledsagare har du ingen anställning, utan istället ett uppdrag. I uppdraget är du olycksfallsförsäkrad till och från samt under den tid som uppdraget utförs.
Vi följer upp uppdraget varje år
En gång om året skickas en uppföljningsenkät ut till dig som har ett uppdrag via den e-post du angivit. Det tar ungefär tio minuter att svara på enkäten och innehåller frågor om hur du upplever att uppdraget fungerar.
Den årliga uppföljningen utgör en viktig del av kvalitetsarbetet kring den enskildes insats från kommunen.
Månadsrapportering
Som uppdragstagare ansvarar du för att rapportera utförd tid och aktivitet månadsvis. Detta gör du i vår e-tjänst. Månadsrapporten ska vara inskickad senast den 3:e varje månad. Här fyller du i vilken dag och tid du har utfört ditt uppdrag samt vilken aktivitet ni har gjort vid tillfället.
Du ansvarar för att meddela utförarkoordinator om det sker förändringar i uppdraget. Exempelvis att ni träffas mer sällan än vad som angivits i avtalet.
Klicka här för att komma till e-tjänsten. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uppdragets omfattning i tid
Vanligtvis träffas du som ledsagare och den enskilde omkring 12 timmar i månaden, det vill säga några timmar i veckan. Detta kan dock variera beroende på den enskildes behov.
Du som ledsagare kommer tillsammans med den enskilde överens om vilken tid på dygnet denne önskar stöttning. Ditt uppdrag kan alltså komma att innefatta både dagtid, kvällstid och helger.
Uppdragets omfattning finns beskrivet i ditt avtal.
Kan jag spara timmar?
Vid frånvaro som exempelvis föräldraledighet, semester eller sjukdom kan du spara timmar och använda dem vid ett senare tillfälle. Detta behöver ske i dialog med utförarkoordinatorn. I första hand erbjuder utförarkoordinatorn den enskilde att hitta en ersättare för denna tid då du är frånvarande. Om den enskilde inte önskar en ersättare, kan du spara timmarna i max tre månader och utföra dem i efterhand.
Anmäl bankkonto till kontoregistret
Löneförvaltningen i Kumla kommun hanterar inga kontouppgifter utan det är Swedbank som sköter kommunens löneutbetalningar och som kommer att utbetala ditt arvode.
För att du ska få ditt arvode behöver du som inte har Swedbank som bank anmäla vilken bank och konto ditt arvode ska utbetalas till. Detta anmäler du snabbt och smidigt på Swedbanks kontoregister genom denna länk. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du redan har Swedbank som bank behöver du inte göra detta.
Om du inte gör en anmälan kommer ditt arvode att betalas ut via en AVI som skickas hem i brevlådan. Du kan lösa in din AVI digitalt om du har bankID eller en säkerhetsdosa. Du hittar mer information om hur du löser in din AVI på samma länk som ovan.
Begrepp att känna till
I ditt uppdrag som ledsagare kommer du att möta olika begrepp och det är viktigt för oss att du förstår innebörden av dessa.
Brukare eller den enskilde
Den som är beviljad ledsagarservice enligt LSS kan beskrivas som brukare eller den enskilde.
Uppdragstagare
Du som är ledsagare kan också benämnas som uppdragstagare. Det beror på att du har ett uppdragsavtal.
LSS-handläggaren
Den enskilde söker stödet hos en LSS-handläggare som i det här fallet har beslutat om ledsagarservice.
Utförarkoordinator
Utförarkoordinatorn är den som rekryterar uppdragstagare och matchar uppdragstagare med den enskilde utifrån intresse och behov. Utförarkoordinatorn är den som du har kontakt med i ditt uppdrag som ledsagare.
Rapportera missförhållande, risk för missförhållande och annan avvikelse
Som uppdragstagare har du en skyldighet att rapportera missförhållande, risk för missförhållande och annan avvikelse. Det kan exempelvis handla om brister i bemötande, fysisk miljö, utrustning och teknik, samverkan och utförande av insats. Det kan även handla om ekonomiska, fysiska, psykiska och sexuella övergrepp. Detta gör du genom vår e-tjänst som du hittar här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du är osäker på det du har upptäckt vänligen kontakta utförarkoordinator för vidare dialog.
Läs mer om hur vi hanterar avvikelser i Kumla kommun i vår rutin som du hittar här. Pdf, 634.6 kB.
Uppdraget omfattas av offentlighet- och sekretesslagen
I ditt uppdrag omfattas du av offentlighet- och sekretesslagen. Det innebär att du inte får berätta om vad du har gjort tillsammans med den enskilde, eller information som rör den enskilde. Denna sekretess hindrar dig inte till att prata med utförarkoordinatorn för att lämna information om ditt uppdrag.
Klicka här Pdf, 157.1 kB. för att ta del av sekretessförbindelsen som du tidigare har skrivit på.
Behandling av personuppgifter
Vi behöver spara och använda personuppgifter om dig som har ett uppdrag som ledsagare. Personuppgifter är uppgifter som exempelvis ditt namn, personnummer och adress. Vi behandlar aldrig fler personuppgifter än vad som är nödvändigt.
Kontakta dataskyddsombud
Vi har ett dataskyddsombud som du kan kontakta på e-post datskyddsombud@kumla.se eller telefon 019-58 80 00.
Socialförvaltningens värdegrund - Din trygghet, vårt jobb!
Socialförvaltningen i Kumla kommun arbetar efter en gemensam värdegrund som beslutades 2013. Syftet är att skapa ett gemensamt förhållningssätt som ska prägla allt vårt arbete, och där du som uppdragstagare kommer in.
Trygghet
Vår grundsyn är att varje människa är unik, värdefull och har rätt till ett värdigt liv. Du ska med förtroende kunna vända dig till oss för att få råd, stöd och hjälp i olika skeden av livet. Ditt välbefinnande är vårt fokus. Du ska bli sedd och lyssnad till av ansvarsfulla, pålitliga och engagerade medarbetare. Du ska känna dig trygg i att medarbetarna använder sig av den utbildning och kompetens som krävs för att utföra sina arbetsuppgifter. För att arbeta rättssäkert följer vi de lagar och riktlinjer som styr vår verksamhet.
Inflytande och delaktighet
Vi ska stödja, motivera och uppmuntra till personlig utveckling utifrån dina egna förmågor och resurser.
Din integritet och ditt självbestämmande ska respekteras och vi ska främja ditt inflytande, din delaktighet, din makt och ditt ansvar över ditt liv.
Professionellt bemötande
Vi har en helhetssyn i vårt arbete där vi är lyhörda för dina behov och din förmåga. Vi möter dig utifrån din specifika situation samt har ett respektfullt och engagerat förhållningssätt. Vi har en positiv inställning till alla vi möter. Vi är medvetna om den makt vi har och använder den på ett ansvarsfullt sätt utifrån vår profession.
Vårt ansvar
Arbetet med vår värdegrund innebär att ständigt söka nya lösningar, använda och dela med oss av idéer, kunskap och kompetens för att förbättra och utveckla verksamheten. Vårt uppdrag är att väga samman den bästa tillgängliga kunskapen på området med vår professionella expertis och din situation, din erfarenhet och dina önskemål. Vi har en positiv inställning och är stolta över vårt uppdrag.
Förhållningssätt
”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att kunna hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer, än vad hon gör, men först och främst förstå, vad hon förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte, att jag kan och vet mer. Vill jag ändå visa, hur mycket jag kan, beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre istället för att hjälpa honom. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därför måste jag förstå, att detta med att hjälpa, inte är att vilja härska utan att vilja tjäna. Kan jag inte detta så kan jag heller inte hjälpa någon."
Sören Kierkegaard 1813-1855
Transport
Vid ledsagning ska helst färdtjänst eller allmänna kommunikationer nyttjas.
Privata fordon
Som ledsagare har du ingen skyldighet att använda ditt eget fordon i uppdraget. Om du väljer att använda ditt fordon täcker din egen försäkring eventuella skador. Kommunen erätter inte försäkringskostnader eller milersättning.
Det är ditt ansvar att parkera rätt, köra enligt hastighetsbegränsning och liknande. Kommuen ersätter inte sådana konstnader.
Brukarens/familjens fordon
Här gäller samma som ovan.
Omkostnadserättning - kvitton
Kommunens ledsagarkort kan användas i samband med uppdraget. Kortet kan berättiga till fri entré vid vissa besök, exempelvis på museum och kulturevenemang. Ledsagarkortet är personligt och tillhör
brukaren.
Du kan få ersättning för dina omkostnader som sker i samband med aktivitet med brukaren. Dessa redovisas med kvitto och får inte överstiga 150 kronor per månad. Utläggen kan vara omkostnader för kollektivtrafik eller inträden där ledsagarkortet inte fungerar. Kostnader för måltider och fika utbetalas inte. Brukaren betalar sja lv sina utgifter fo r transport, biljetter, m.m.
Skicka in ditt kvitto för utbetaning i e-tjänsten genom att klicka här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..