Är du i behov av ledsagare?
Du ansöker om att få ledsagarservice hos kommunens LSS-handläggare. Handläggaren utreder sedan ditt behov och fattar ett beslut. Här kan du få mer information om vad ledsagarservice innebär och hur du ansöker om insatsen.
Vad är ledsagarservice?
Syftet med ledsagarservice är att du med funktionsnedsättning ska få möjlighet att delta i samhällslivet och bryta isolering med stöd av en annan person som också kallas ledsagare.
Du och din ledsagare gör aktiviteter tillsammans i närheten av Kumla. Vid rekrytering av ledsagare tar vi hänsyn till dina önskemål och behov.
Om du får ett beslut om ledsagarservice framgår det hur många timmar ledsagarservice du har varje månad. Dessa timmar använder du för att göra aktiviteter med din ledsagare, antingen en fast dag i veckan eller olika dagar och tider. Du kan få ledsagarservice den veckodag som du önskar.
Hur fungerar det med ledsagarservice?
Ledsagaren kommer vid önskad tidpunkt till din bostad eller annan mötesplats. Ni följs sedan åt till överenskommen aktivitet. Det kan till exempelvis vara att gå på bio, idrottsevenemang, promenader eller konserter. Vid behov följer ledsagaren med dig hem och avslutar uppdraget.
Vid ledsagning används färdtjänst eller allmänna kommunikationer. Det finns därmed inget krav på att din ledsagare måste ha bil eller körkort.
Planering och uppföljning
Tillsammans med dig upprättas en genomförandeplan för hur du ska få din ledsagarservice utförd. Genomförandeplanen följs upp minst en gång om året.
Är insatsen ledsagarservice kostnadsfri?
Ja, insatsen ledsagarservice kostar ingenting för dig. Du betalar endast för dina aktiviteter som exempelvis entrébiljetter. Du betalar inte för ledsagarens avgifter.
Tystnadsplikt och sekretess
Din ledsagare har tystnadsplikt och får inte berätta för andra människor om dig och det ni gör tillsammans. Detta gäller även efter att ledsagaren har avslutat sitt uppdrag.
Ledsagning under semesterresa
För dig som har beviljad ledsagarservice
Om du vill åka på en semesterresa med din ledsagare ansöker du om tillfällig utökning av ledsagarservice hos din LSS-handläggare.
För dig som inte har beviljad ledsagarservice
Om du inte har beviljad ledsagarservice i dagsläget kan du ändå ansöka om tillfällig och tidsbegränsad ledsagning för en specifik resa eller utflykt. Du ansöker om tidsbegränsad ledsagning för resa genom LSS-handläggare som du når via kommunens servicecenter på telefon 019-58 80 00.
Ansökning för ledsagarservice under resa ska komma in i god tid till LSS-handläggaren.
Hur ansöker jag om ledsagarservice?
Du ansöker om att få ledsagarservice genom LSS-handläggare som du når genom kommunens servicecenter på telefon 019-58 80 00. LSS-handläggaren utreder sedan ditt behov och fattar ett beslut.
Om du har synpunkter och klagomål
Om du känner dig missnöjd med något eller har förslag på hur vår verksamhet kan bli bättre, tar vi tacksamt emot dina synpunkter.
Du kan skicka in dina synpunkter genom vår e-tjänst "Lämna synpunkter och klagomål på socialförvaltningens verksamheter". Klicka här för att komma till e-tjänsten. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du kan också lämna dina synpunkter till oss på telefon 019 58 80 00, via e-post till socialnamnd@kumla.se, med vanligt brev eller direkt till kommunens servicecenter.