Är du i behov av ledsagare?

Du ansöker om att få avlösarservice hos kommunens LSS-handläggare. Handläggaren utreder sedan ditt behov och fattar ett beslut. Här kan du få mer information om vad avlösarservice innebär och hur du ansöker om insatsen.

Vad är avlösarservice?

Syftet med avlösarservice i hemmet är att anhöriga till någon som har en funktionsnedsättning ska få en möjlighet att koppla av och kunna genomföra aktiviteter.

Om du får ett beslut om avlösarservice framgår det hur många timmar avlösarservice du har varje månad. Dessa timmar använder ni i hemmet, antingen en fast dag i veckan eller olika dagar och tider. Du kan få avlösarservice den veckodag som du önskar, även nattetid.

Hur fungerar det med avlösarservice?

Du och din avlösare träffas hemma hos dig i ditt hem och gör sådant som du vanligtvis gör tillsammans med din anhöriga. Som exempelvis leka, titta på TV, spela spel och omvårdnad. Du och din avlösare kan även göra aktiviteter utanför din bostad, men då i närområdet där du bor.

Planering och uppföljning

Tillsammans med dig upprättas en genomförandeplan för hur du ska få din avlösarservice utförd. Genomförandeplanen följs upp minst en gång om året.

Är insatsen avlösarservice kostnadsfri?

Ja, insatsen avlösarservice kostar ingenting för dig.

Tystnadsplikt och sekretess

Din avlösare har tystnadsplikt och får inte berätta för andra människor om dig och det ni gör tillsammans. Detta gäller även efter att avlösaren har avslutat sitt uppdrag.

Hur ansöker jag om avlösarservice?

Du ansöker om att få avlösarservice genom LSS-handläggare som du når genom kommunens servicecenter på telefon 019-58 80 00. LSS-handläggaren utreder sedan ditt behov och fattar ett beslut.

Om du har synpunkter och klagomål

Om du känner dig missnöjd med något eller har förslag på hur vår verksamhet kan bli bättre, tar vi tacksamt emot dina synpunkter.

Du kan skicka in dina synpunkter genom vår e-tjänst "Lämna synpunkter och klagomål på socialförvaltningens verksamheter". Klicka här för att komma till e-tjänsten. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du kan också lämna dina synpunkter till oss på telefon 019 58 80 00, via e-post till socialnamnd@kumla.se, med vanligt brev eller direkt till kommunens servicecenter.