Vårt nya platsvarumärke
Under hösten 2024 blev arbetet klart med att ta fram ett nytt platsvarumärke för Kumla och nu arbetar vi med implementeringen.

Varumärkesplattformen har formats av oss som bor och verkar här i Kumla. Innehållet i plattformen bygger på kunskap som vi har samlat in via attitydmätningar både nationellt och lokalt, via genomgång av vision och måldokument för kommunen samt kanske det viktigaste av allt genom dialog och workshops med ungdomar, politiker, företag, organisationer och civilsamhället i Kumla.
För det är ju så att alla som bor och verkar på en plats äger gemensamt platsens varumärke och de berättelser som vi sprider om vår plats. Det är vi tillsammans som skapar de associationer som finns om vår plats. Detta ställer krav på framtagandet av en varumärkesplattform då samskapande och delaktighet blir centralt för att varumärket och de framtida berättelserna ska kännas relevanta och underbyggda.
Beställaren av uppdraget har varit Kumla kommun som har tillsatt en arbetsgrupp för uppdraget. Som komplement till arbetsgruppen har även en styrgrupp funnits knuten till arbetet och dessa har bistått med information och de har även varit med och fattat beslut om vägval.
Vi hoppas att denna varumärkesplattform ska vara ett stöd för dig som vill vara med och bidra till att stärka Kumlas varumärke.
Klicka här för mer information och material för nedladdning
Länk till annan webbplats.
Varför ett platsvarumärke?
I konkurrensen om invånare, besökare och företagsetableringar behöver vi fundera på hur vi både ska utveckla och prata om vår plats.
Våra företag har behov av att rekrytera kompetens, våra besöksnäringsföretag vill attrahera besökare, vi behöver ha ett bra skatteunderlag i form av folkbokförda i kommunen för att kunna tillhandahålla en god service för våra medborgare och det behöver finnas god tillgång på jobb. För att lyckas med det behöver vår plats vara attraktiv, intressant och relevant.
Geografiskt omfattar arbetet hela Kumla kommun. Och det är de som bor och verkar i området som gemensamt äger platsvarumärket. Därför är det här inget arbete som Kumla kommun gör på egen hand, utan det måste involvera många människor. Målsättningen är också att invånare, företag och föreningar vill vara med och sprida bilden av platsen i framtiden.
Gör andra kommuner och platser sådana här arbeten?
Ja, väldigt många ökar professionaliteten i sitt sätt att både utveckla och berätta om sin plats. Ett känt exempel är Skellefteå som startade sitt platsvarumärkesarbete redan 2012. Det lade grunden till det vi ser händer i Skellefteå idag, med världskända etableringar och en expansiv tillväxt.