Kumla kommun utsatt för cyberangrepp
Kumla kommun har nyligen blivit utsatta för ett cyberangrepp. Kommunen arbetar intensivt med att kartlägga händelsen, minimera eventuella skador och planera för att återställa samt säkra system. På grund av cyberangreppet har även en personuppgiftsincident inträffat.
I och med cyberangreppet har även en personuppgiftsincident inträffat. Nedan listar vi generella tips på hur du skyddar dina personuppgifter.
Generella tips på hur du skyddar dina personuppgifter
Cyberangrepp och stöld av personuppgifter är tyvärr inte ovanligt. Den som till exempel kommer över personnummer kan försöka använda informationen för bedrägeri och identitetsstöld. Här är några tips på vad du själv kan göra för att skydda dina personuppgifter:
- Betrakta oväntade meddelanden där du ombeds ge ut inloggningsuppgifter, ekonomisk eller annan personlig information som bedrägeri.
- Undvik att klicka på länkar eller ladda ner bilagor från oväntade e-postavsändare eller misstänkta e-postmeddelanden.
- Det finns inget som tyder på att lösenord som använts i kommunens verksamhetssystem har röjts. Men för att vara på den säkra sidan bör du som vet med dig att du använt samma eller liknande lösenord i kommunens verksamhetssystem som i privata sammanhang, byta lösenord. Detta kan exempelvis vara om du gjort en bokning i några av kommunens lokaler.
- Kontakta polisen vid misstanke om försök till brott.
Om du vill komma i kontakt med vårt dataskyddsombud ber vi dig att kontakta växeln på 019-58 80 00.
Senaste uppdateringen
På grund av cyberangreppet har även en personuppgiftsincident inträffat. Högst upp på sidan tipsar vi om hur du skyddar dina personuppgifter.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-28 kl. 12.00
Låntagare på Kumla bibliotek behöver byta PIN-kod
Du som är låntagare på Kumla bibliotek behöver byta PIN-kod till ditt konto på grund av cyberangreppet. Om du har en aktiv e-postadress i vårt bibliotekssystem har vi nyligen skickat ut ett mejl till dig med information om detta och hur du ska gå tillväga för att genomföra bytet.
Du kommer att få ett mejl idag torsdag den 28 november omkring kl. 13.00 från biblioteket@kumla.se med en tillfällig PIN-kod som du använder för själva bytet. Du kan inte byta kod förrän du fått din tillfälliga kod.
Om du inte har en aktiv e-post i bibliotekssystemet innebär det att du inte har fått något mejl från oss och då hjälper vi dig att skaffa en ny kod. Du är välkommen att besöka oss direkt på biblioteket eller kontakta oss på telefon 019-58 81 90. Som vuxen behöver du legitimera dig.
Vanliga frågor och svar
Här samlar vi vanliga frågor och svar. Informationen uppdateras löpande.
Vad gör kommunen just nu?
- Vi informerar löpande om händelsens gång i kommunens kanaler
- Vi har i ett tidigt skede anmält till berörda myndigheter som exempelvis Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Polisen. Vi har kontinuerlig kontakt med berörda myndigheter och uppdater dem löpande
- Vi har blockerat angriparen från att stjäla mer information genom att begränsa våra externa anslutningar
- Vi lägger stort fokus på att vidta åtgärder för att ytterligare säkra vår IT-miljö och genom detta minimera risken för att det här ska hända igen
Vilka uppgifter är det som har läckt?
Som kommun vet vi vilka personuppgifter som vi samlar in, men vi vet inte ännu vilka uppgifter som har läckt ut och vi arbetar med att analysera detta.
Vi kommer inte ha möjlighet att meddela vilka uppgifter som läckts för enskilda personer, utan den information vi kommer att kunna ge är vilken typ av personuppgifter det handlar om.
Vad ska jag göra om jag tror att jag blivit utsatt för ett bedrägeriförsök?
Vid misstanke om bedrägeriförsök eller brott kontaktar du polisen.
Så här påverkas våra verksamheter
Här har vi samlat information om hur kommunens verksamheter påverkas. Sidan uppdateras löpande.
Kontaktvägar till kommunen
Om du vill komma i kontakt med Kumla kommun gör du det via vårt servicecenter som du når på telefonnummer 019-58 80 00 eller e-post servicecenter@kumla.se. Du är även välkommen att besöka vårt servicecenter direkt i stadshuset. Servicecenter håller öppet kl. 08.00-16.00 under vardagar.
E-tjänster
Nu fungerar våra e-tjänster. Vi behandlar dessa så snart vi kan och ber om förståelse för att det kan dröja med svar från oss eftersom vi under en längre tid inte haft åtkomst till dem.
Bokning av kommunens lokaler
- Vårt digitala bokningssystem ligger fortfarande nere. Du som önskar boka en lokal eller har frågor kring din bokning vänligen kontakta föreningsservice på telefon 019-58 80 00, kl. 08.00-16.00 under vardagar.
- Vi upplever för tillfället vissa driftstörningar gällande tillgång till anläggningarna med passerkoder och taggar som är kopplade till bokade tider.
Om du inte kommer in i din bokade lokal, vänligen kontakta vår tillfälliga jour på telefon 019-58 85 55 i första hand. I andra hand ber vi dig kontakta fastighetsjouren på telefonnumret som finns i din bokningsbekräftelse.
Förskola och skola
Lärplattformen InfoMentor fungerar ännu inte fullt ut. Hör gärna av dig till respektive skolas rektor vid frågor.
Djupadalsbadet bad och camping
Det går endast att köpa engångsentréer på Djupadalsbadet, det går inte att köpa abonnemang. Vi tar emot betalningar genom Swish, betalkort eller kontant.
Kumla bibliotek
- De publika datorerna kan inte användas.
- Samtliga digitala tjänster på biblioteket ligger nere och kan inte användas. Du kan därför inte göra exempelvis omlån eller reservationer hemifrån just nu.
- Samtliga av Biblioteksbussens turer under vecka 47 är inställda. Detta gäller turerna både till allmänheten och skolor.
- Du som är låntagare på Kumla bibliotek behöver byta PIN-kod till ditt konto. Om du har en aktiv e-postadress i vårt bibliotekssystem har vi nyligen skickat ut ett mejl till dig med information om detta och hur du ska gå tillväga för att genomföra bytet.
Du kommer att få ett mejl idag torsdag den 28 november omkring kl. 13.00 från biblioteket@kumla.se med en tillfällig PIN-kod som du använder för själva bytet. Du kan inte byta kod förrän du fått din tillfälliga kod.
Om du inte har en aktiv e-post i bibliotekssystemet innebär det att du inte har fått något mejl från oss och då hjälper vi dig att skaffa en ny kod. Du är välkommen att besöka oss direkt på biblioteket eller kontakta oss på telefon 019-58 81 90. Som vuxen behöver du legitimera dig.
Här kan du följa händelseförloppet av cyberangreppet
Här kan du följa händelseförloppet av cyberangreppet samt den personuppgiftsincident som inträffat - vad som har hänt, när det har hänt, vilka åtgärder kommunen gjort samt vilken påverkan det har haft på våra verksamheter.
Aktuell information kring påverkan på våra verksamheter hittar du i plusboxarna ovan på sidan och senaste nytt hittar du högst upp på sidan. Sidan uppdateras löpande.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-27 kl. 14.38
Våra E-tjänster fungerar
Nu fungerar våra e-tjänster. Vi behandlar dessa så snart vi kan och ber om förståelse för att det kan dröja med svar från oss eftersom vi under en längre tid inte haft åtkomst till dem.
I övrigt har vi ingen ny information att ge. Vi arbetar på för fullt med att successivt öppna upp kommunens system. Tack för er förståelse.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-22 kl. 16.00
Problem med passerkoder och taggar till bokade tider av kommunens lokaler
Vi upplever för tillfället vissa driftstörningar gällande tillgång till anläggningarna med passerkoder och taggar som är kopplade till bokade tider.
Om du inte kommer in i din bokade lokal, vänligen kontakta vår tillfälliga jour på telefon 019-58 85 55 i första hand. I andra hand ber vi dig kontakta fastighetsjouren på telefonnumret som finns i din bokningsbekräftelse.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-21 kl. 16.30
Bibliotekssystemet är nu i gång igen på Kumla bibliotek. Det innebär att det fungerar som vanligt med utlån, återlämning och omlån lokalt på biblioteket. Du kan också betala som vanligt med antingen swish, kontant eller betalkort.
Följande gäller fortfarande på Kumla bibliotek:
- Våra digitala tjänster ligger tyvärr fortfarande nere och du kan därför inte göra exempelvis omlån och reservationer hemifrån just nu.
- De publika datorerna kan inte användas.
Utöver detta har vi ingen ny information att ge. Vi arbetar på för fullt med att successivt öppna upp kommunens system. Tack för er förståelse.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-20 kl. 16.15
Socialförvaltningens fax fungerar nu som vanligt igen. I övrigt har vi ingen ny information att ge. Vi arbetar på för fullt med att successivt öppna upp kommunens system. Tack för er förståelse.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-19 kl. 16.18
Vi har i dagsläget ingen ny information att ge. Vi fortsätter arbetet med att successivt öppna upp kommunens system. Det innebär att vi fortsätter med våra manuella rutiner och uppdaterar löpande här på kumla.se när vi får ny information. Tack för er förståelse.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-19 kl. 14.28
Inställda turer för biblioteksbussen vecka 47
Samtliga av Biblioteksbussens turer under vecka 47 är inställda. Detta gäller turerna både till allmänheten och skolor.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-18 kl. 12.20
Vi kommer nu att öppna upp kommunens mejl. Det innebär att du som medborgare kan nå oss både via telefon och e-post. Vi ber om förståelse för att det kan dröja med svar från oss per e-post eftersom vi under en längre tid inte haft åtkomst till kommunens mejl.
Arbetet med att successivt öppna upp kommunens system fortsätter. Det tar lite längre tid än planerat och vi ber om förståelse för detta. Vi fortsätter med våra manuella rutiner och uppdaterar löpande här på kumla.se när vi får ny information.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-15 kl. 14.30
Under torsdagen den 14 november informerade vi om att vi fått kännedom om att stulen data har publicerats på Darknet. Det handlar sannolikt om all den data som angriparen har kommit åt i och med cyberangreppet.
Vi vet ännu inte vilken typ av personuppgifter angriparen kan ha fått åtkomst till i och med cyberangreppet. Detta vet vi inte förens en analys av data gjorts. Vi har påbörjat en FAQ med vanliga frågor och svar som vi fyller på löpande.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-14 kl. 14.50
Vi har nu fått kännedom om att en stor mängd stulen data har publicerats på Darknet. Det handlar sannolikt om all den data som angriparen har kommit åt i och med cyberangreppet.
- Vi tar detta på största allvar och vi vet att det sannolikt handlar om vår data. Jag förstår att det kan skapa oro hos både medarbetare och medborgare i Kumla och detta är så klart mycket olyckligt. Vi jobbar med att få en samlad bild av situationen, säger Gabriella Mueller Prabin, kommundirektör i Kumla kommun.
--------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-13 kl. 15.06
Arbetet med att öppna upp kommunens system fortsätter
Arbetet med att successivt öppna upp kommunens system fortsätter. Det tar lite längre tid än planerat och vi ber om förståelse för detta. Det innebär att vi fortsätter med våra manuella rutiner och uppdaterar löpande här på kumla.se när vi får ny information.
Inställda turer för biblioteksbussen vecka 46
Samtliga av Biblioteksbussens turer under vecka 46 är inställda. Detta gäller turerna både till allmänheten och skolor.
-------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-12 kl. 14.14
Vi har i dagsläget ingen ny information att ge. Vi fortsätter arbetet med att successivt öppna upp kommunens system. Det innebär att vi fortsätter med våra manuella rutiner och uppdaterar löpande här på kumla.se när vi får ny information. Tack för er förståelse.
--------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-11 kl. 13.43
Idag måndag 11 november är Biblioteksbussens tur till Rala/Byrsta tyvärr inställd.
--------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-11 kl. 07.45
Efter helgens arbete så kommer vi att under veckan successivt öppna upp kommunens system, med start idag måndag 11 november. Det innebär att vi fortsätter med våra manuella rutiner och vi uppdaterar löpande här på kumla.se när vi får ny information.
--------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-08 kl. 18.20
Just nu inför helgen har vi ingen ny information att ge. Verksamheterna pågår som vanligt, med undantag för de nedstängningar vi tidigare informerat om. Vi fortsätter arbetet med att trygga och säkra vår IT-miljö och vi tackar för visad förståelse.
-------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-08 kl. 10.25
Vi fortsätter vår nedstängning av kommunens system fram till och med måndag den 11 novemberkl. 08.00.
Våra reservrutiner har fungerat väldigt bra och vi har därför valt att ge våra tekniker lite mer tid för att ytterligare kunna undersöka och trygga vår IT-miljö, säger Gabriella Mueller Prabin kommundirektör.
Här är de verksamheter som fortfarande påverkas under helgen:
Endast engångsentréer på Djupadalsbadet
Det går endast att köpa engångsentréer på Djupadalsbadet, det går inte att köpa abonnemang.
Vår onlinebokning av kommunens lokaler ligger nere
Vårt digitala bokningssystem ligger nere under helgen och vi får be dig att återkomma med din bokning på måndag.
Vissa tjänster hos Kumla bibliotek
- Biblioteket kan bara ta emot betalning via Swish eller kontant, ej betalkort.
- Eftersom manuell hantering av lån sker, så finns ett max på tre lån per låntagare.
- De publika datorerna kan inte användas.
- Samtliga digitala tjänster på biblioteket ligger nere och kan inte användas.
Avslutningsvis vill vi gärna be dig att vänta med återlämning av dina böcker under dessa dagar. Även om ditt lån går ut under så är det inga problem att lämna in det under nästa vecka.
--------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-07 kl. 15.15
Just nu har vi ingen ny information att delge. Verksamheterna pågår som vanligt, med undantag för de nedstängningar vi tidigare informerat om. Vi fortsätter arbetet med att trygga och säkra vår IT-miljö.
--------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-07 kl. 14.35
I och med nedstängningen av våra system kan det bli störningar i tömningen av sopkärlen i kommunen under torsdag och fredag. Du som inte får ditt sopkärl tömt under dessa två dagar behöver inte felanmälan detta till kommunen. Har du inte möjlighet att vänta till din nästa ordinarie tömning så kan du beställa extra tömning genom att ringa kommunens Servicecenter på telefon 019-58 80 00 Länk till annan webbplats.. Det kan dock dröja några extra dagar att få ditt kärl tömt vid extra tömning, beroende på hur högt tryck det blir. Har du möjlighet att vänta till din nästa ordinarie tömning så skulle det vara väldigt uppskattat.
Tack för er förståelse.
--------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-07 kl. 11.17
Biblioteket kan inte ta emot någon form av betalning under avstängningsperioden.
----------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-06 kl. 17.40
Information om tillfällig nedstängning av kommunens system
Lördagen den 2 november upptäckte Kumla kommun ett misstänkt cyberangrepp. Kommunen arbetar nu intensivt med att minimera eventuella skador, analysera händelsen och planera för att återställa och säkra våra system.
Vi misstänker att det finns obehöriga i våra system. För att vi ska kunna mota ut dem samt för att vi ska kunna vidta åtgärder för att skydda systemen, bedömer kommunen att in- och utgående trafik till kommunens system behöver stängas ner tillfälligt. Detta gör vi under 48 timmar, från den 7 november kl. 8.00 fram till 9 november kl. 8.00.
Vad får detta för konsekvenser?
Du kommer inte kunna nå kommunen via mejl under den här tiden. Även våra e-tjänster kommer ligga nere samt Socialförvaltningens fax. Om du behöver komma i kontakt med kommunen, vänligen ring vårt servicecenter på telefonnummer 019-58 80 00 Länk till annan webbplats. mellan kl. 08.00-16-00.
- Vi vidtar alla nödvändiga åtgärder för att trygga och säkra upp vår upp vår IT-miljö, därför gör vi denna nedstängning, säger Gabriella Mueller Prabin, kommundirektör Kumla kommun.
Vilka verksamheter påverkas och hur?
För några av våra verksamheter innebär denna avstängning viss påverkan. Nedan ser du vilka verksamheter som påverkas och på vilket sätt:
Endast engångsentréer på Djupadalsbadet
Under dessa två dagar går det endast att köpa engångsentréer på Djupadalsbadet, det går inte att köpa abonnemang.
Vår online-bokning av kommunens lokaler ligger nere
Vårt digitala bokningssystem ligger tyvärr nere under dessa dagar, vi ber dig därför att höra av dig till oss på telefon med din bokning. Du når Föreningsservice via kommunens Servicecenter på telefon 019-58 80 00 Länk till annan webbplats. mellan kl. 08.00-16.00
Vissa tjänster hos Kumla bibliotek
- Biblioteksbussens turer till skolor ställs in under dessa dagar. Turerna som blir inställda är Skogstorp B kl. 08.30-14.00 under torsdagen och Tallängens skola kl. 8.30-11.00 under fredagen.
- Biblioteket kan inte ta emot någon form av betalning under denna period.
- Eftersom manuell hantering av lån sker under dessa dagar, så finns ett max på tre lån per låntagare.
- De publika datorerna kan inte användas.
- Samtliga digitala tjänster på biblioteket ligger nere och kan inte användas.
Avslutningsvis vill vi gärna be dig att vänta med återlämning av dina böcker under dessa dagar. Även om ditt lån går ut under torsdag eller fredag, så är det inga problem att lämna in det under nästa vecka.
Manuell sjukanmälan av elever på Kulturskolan
Under torsdag och fredag når du endast Kulturskolan via din lärares telefon. Sjukanmälan gör du direkt till din lärare eller via telefon: 0706-58 85 42 Länk till annan webbplats..
----------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-05 kl. 15.20
Kumla kommun har 2024-11-02 fått kännedom om att obehörig aktör tagit sig in i vår IT-miljö och därmed fått åtkomst till känslig information. Vi har nu fått kännedom om att cyperangreppet är en så kallad ransomware-attack. Det innebär att en aktör har tagit sig in i vår IT-miljö och hotar nu att läcka ut information om inte en lösensumma betalas inom en viss tid.
På grund av cyberangreppet har även en personuppgiftsincident inträffat. Angreppet är anmält till Integretetsskyddsmyndigheten (IMY) 2024-11-04. Incidenten är även anmäld till andra berörda myndigheter.
Denna typ av hot om publicering av filer är vanligt förekommande i samband med cyberangrepp.
Vi tar detta på största allvar och arbetar nu med att få en tydligare bild av situationen. Vi har samlat kompetens som behövs för att stänga ute aktören från vår IT-miljö och går nu igenom samtliga system för tecken på angrepp.
----------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad 2024-11-04 kl. 13:51
Under lördagen den 2 november upptäcktes ett misstänkt cyberangrepp mot Kumla kommun. Nu kan vi konstatera att så är fallet. Vi arbetar intensivt med att kartlägga händelsen, minimera eventuella skador och planera för att återställa samt säkra våra system.
- Vi har gått upp i stabsläge och arbetar för att få en fullständig överblick kring cyberangreppet samt vilka eventuella konsekvenser detta kan komma att få. Vi vidtar nödvändiga åtgärder och samverkar med aktuella myndigheter för att säkerställa en trygg och säker hantering av situationen. Jag förstår att detta kan skapa oro, men vill försäkra våra medborgare om att vi prioriterar detta och agerar med största skyndsamhet och försiktighet. Vårt mål är att så snabbt och effektivt som möjligt få våra system i funktion samt minimera påverkan på kommunens tjänster, säger Gabriella Mueller Prabin.