Simulerade vårdsituationer ska stärka utbildning och kommunal vård

Nyhetsbild

Tiina Luukkanen och Alexandra Björck berättar om sitt projekt Samskapade mellan vårdutbildning och kommunal verksamhet, på konferensen som hölls i Örebro i mitten av maj.

Ett nytt internationellt samarbetsprojekt mellan Kumla kommun och Örebro-, Münster-, Leipzig- och Twente universitet ska förbättra utbildningen för vårdstudenter och samtidigt stärka kompetensen hos personal inom kommunal vård. Genom att skapa realistiska vårdsituationer på campus får studenter och vårdpersonal träna tillsammans i hur man hanterar komplexa situationer, som till exempel palliativ vård i hemmet eller vård av äldre med flera sjukdomar.

Den kommunala hälso- och sjukvården står inför stora utmaningar. En åldrande befolkning och ökade krav på avancerad vård i hemmet gör att personalen behöver ny kunskap och bättre samarbetsformer. Samtidigt måste vårdutbildningarna anpassas för att ge studenter rätt förutsättningar inför arbetslivet.

Projektet leds av Örebro universitet och Kumla kommuns akademiska vårdboende Akvarellen tillsammans med Münster-, Leipzig- och Twente universitet, och handlar om att ta fram verklighetsnära scenarier som används i undervisningen. Dessa scenarier bygger på vanliga situationer i hemsjukvård och gör det möjligt att träna kliniskt resonemang, kommunikation och samarbete mellan olika yrkesgrupper.

– Detta projekt ger en unik möjlighet för undersköterskor, sjuksköterskor och arbetsterapeuter i Kumla kommun att dela sina erfarenheter och stärka teamsamarbetet inom vård och omsorg, vilket i sin tur kommer att resultera i en förbättrad och mer evidensbaserad vård, säger Alexandra Björck Leg. Arbetsterapeut, Kumla kommun och doktorand vid Örebro universitet

Studenter och personal lär av varandra

Simuleringsbaserat lärande är en metod där man med hjälp av övningar och rollspel återskapar verkliga vårdsituationer. Det ger både studenter och yrkesverksamma möjlighet att reflektera och lära tillsammans. Målet är att ta fram två realistiska scenarier, ett inom palliativ vård och ett om vård av multisjuka äldre som ska användas i både grundutbildning och fortbildning.

– Det här projektet är ett tydligt resultat av ett mångårigt arbete med Kumlas engagemang i Akvarellens akademiska vårdboende, där ett syfte är just att förena akademi och praktik. Genom att samskapa kring gemensamma problem tror jag är rätt väg till en mer evidensbaserad och säker vård för kommunens invånare, säger Tiina Luukkanen Leg. Specialistsjuksköterska, Kumla kommun och doktorand vid Örebro universitet.

Nationellt intresse för projektet

Projektet lyftes även fram vid den nationella konferensen Klinisk utbildning, som hölls i Örebro i mitten av maj 2025. Där samlades över 200 deltagare från hela landet för att diskutera hur akademi och vårdverksamhet kan samverka för att stärka den kliniska utbildningen. Fokus låg på interprofessionellt lärande, det vill säga att vårdstudenter och yrkesverksamma från olika professioner tränar tillsammans för att öka kvaliteten i vården.

Det här projektet visar tydligt hur samskapande mellan kommuner och universitet kan bidra till en mer relevant, praktisk och framtidssäkrad vårdutbildning och samtidigt utveckla den kommunala vården på ett hållbart och evidensbaserat sätt.