Nytt varumärke stärker bilden av Kumla

Nyhetsbild

Kumla är en omtyckt plats bland både invånare och besökare, men den nationella bilden är i hög grad förknippad med platsens kriminalvårdsanstalt. Kumla kommun har det senaste året arbetat med att ta fram ett nytt platsvarumärke som ska förstärka platsens särskilda värden och egenskaper.

Ett platsvarumärke skapar riktning och tar position

Arbetet med platsvarumärket grundar sig i att vi vill skapa förutsättningar för att röra oss mot ett tydligt gemensamt mål i allt från politiska beslut till enskilda aktiviteter i olika verksamheter. Vi är den lilla kommunen som genom sin historia har formats av nytänkande och framtidstro där vi vill fokusera på framtidens viktigaste människor; våra barn och unga. Nu vill gå från att vara en plats med kriminalvårdsanstalt strax söder om Örebro till att vara en överraskande bra plats för familjer. Ett samlat grepp kring frågor som rör utveckling och riktningen framåt, där vi genom samverkan på platsen bidrar till att bilden av Kumla över tid kommer att förändras.

Ett verktyg för alla att använda

Det nya platsvarumärket ägs av alla! Därför bjuder vi in företag, föreningar och civilsamhälle att kostnadsfritt ta del av gemensamt material som logotyp, bilder, filmer och texter som gör det lätt att sprida den gemensamma bilden av Kumla. Men att jobba med platsens varumärke är inte så mycket att prata som det är att göra, vilket redan görs idag.

- Familjefesten, isbanan på torget, bygget av skolor och idrottshallar, idrottsevenemang och företagsetableringar är några exempel på aktiviteter vi gör som är en del av platsen. Nu handlar det om att paketera budskapet och prata med en mer enad röst så vi hörs i bruset för att locka till både besök, företagsetableringar och inflyttning, säger Johanna Uddling, turism- och evenemangssamordnare.

Profilen ”oväntat familjärt” har framkommit i det processarbete som är gjort under året där invånare, näringsliv, politiker, ungdomar med flera har varit med och gett sin bild av Kumla.

- Vi vill vara platsen som ger förutsättningar för en trygg uppväxt, där vi har en generationsöverskridande gemenskap, där vi bryr oss om varandra och där det fortsatt finns mod att göra satsningar för framtiden, som får oss att uppfattas som oväntat familjära. Nu har vi tagit ett första steg på förändringsresan som vi vill göra tillsammans med alla i Kumla. Kolla in filmen vi lagt upp på visitkumla.se – du är väl med och ”Bumlar”, avslutar Johanna lite hemlighetsfullt.

Filmen, mer information och material för nedladdning finns här: visitkumla.se/platsvarumarke