Kumla testar hållbar asfaltteknik för gång- och cykelvägar

Idag har Kumla kommun tagit ett stort steg mot en grönare framtid genom att testa en innovativ metod för asfaltläggning som minskar klimatpåverkan. På den nya gång- och cykelvägen längs Yxhultsvägen, mellan Älvestavägen och Kyrkogatan, har kommunen använt nettonoll-asfalt tillsammans med eldrivna maskiner. Syftet var att kraftigt reducera koldioxidutsläppen och samtidigt stärka kommunens hållbarhetsambitioner
Projektet genomfördes i samarbete med Skanska, som hade samlat anpassade fordon och maskiner specifikt för detta arbete. Med hjälp av elektrifierade maskiner och transporter strävade kommunen efter att minska klimatavtrycket genom hela kedjan – från tillverkning av asfalt till färdigställd cykelväg.
- Genom att kombinera fordon och maskiner som drivs av det förnybara drivmedlet HVO100 med eldrivna maskiner lyckas vi uppnå en nästan helt fossilfri entreprenad. Vi är glada att Kumla kommun valt Asfalt Zero och att vi kan bidra till kommunens ambitiösa hållbarhetsmål, berättade Mattias Dahlstedt, projektchef på Skanska.

Skanskas asfalt med lägre klimatpåverkan, Asfalt Zero, är central i projektet. Asfalten tillverkas i närliggande Dalaberget med fossilfria bränslen och innehåller både en hög andel returasfalt och förnybara bindemedel, såsom tallolja, som ersätter en del av den traditionellt fossila bitumen. Talloljan har den unika egenskapen att den binder mer koldioxid än vad som släpps ut vid tillverkningen.
– Det känns extra bra att testa denna innovativa asfalt i ett gång- och cykelvägsprojekt med tanke på våra hållbarhetsmål, säger Jörgen Svensson, gatuchef på Kumla kommun.
Ett steg närmare hållbarhetsmålen
Kumla kommun strävar efter att minska växthusgasutsläppen inom kommunens gränser, där infrastrukturinvesteringar utgör en betydande del av utsläppen. Genom att välja klimatvänligare material och eldrivna maskiner hoppas kommunen på att markant reducera sin klimatpåverkan.
– Genom detta projekt vill vi visa att en vanlig infrastrukturinvestering, som en gång- och cykelväg, kan göras på ett mer hållbart sätt. Vi sänker utsläppen både genom valet av material och maskiner, säger Hanna Richter, utredare hållbarhet i Kumla kommun.
Den nya gång- och cykelvägen bidrar även till andra hållbarhetsmål, såsom minskad bullerexponering, ökad folkhälsa och ett mer hållbart resursutnyttjande.
– Detta projekt är ett bra exempel på hur vi kan nå våra hållbarhetsmål genom samverkan med externa aktörer. Det är när vi arbetar tillsammans kring goda idéer och initiativ som vi når de bästa resultaten, tillägger Hanna Richter.

Från vänster: Karin Jonsson ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden, Ulla Engqvist-Gullberg ledamot Samhällsbyggnadsnämnden, Jörgen Svensson Gatuchef Kumla kommun och David Pettersson platschef Skanska.