Vill du ha råd om hur du kan spara energi?

Ett hustak med solpaneler

Det finns olika saker du kan göra för att påverka din energianvändning. I energimyndighetens ”husguide” kan du få ett antal tips för hur du kan effektivisera din energiförbrukning. Du kan också få gratis rådgivning av kommunens energi- och klimatrådgivare.

Energimyndighetens nationella kampanj
Varje kilowattimme (kWh) räknas

Just nu är energisituationen i Sverige och Europa kraftigt ansträngd. Prisnivåerna på el är höga och kan stiga ännu mer. Det finns också risk att elen inte räcker för vissa timmar i vinter. Vi kan tillsammans förbättra situationen genom att minska elanvändningen.

Energimyndigheten har nu en nationell kampanj - Varje kilowattimme (kWh) räknas - med råd om hur du kan spara energi på bästa sätt.

Läs om läget, varför vi behöver minska elanvändningen och hur du kan bidra på Energimyndighetens hemsida.Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Läs om Energimyndighetens ”husguide” som innehåller energieffektiviseringstips och vägledning. Länk till annan webbplats.

Kommunens kostnadsfria energi- och klimatrådgivning

Som privatperson, företag eller organisation kan du även få kostnadsfri energi- och klimatrådgivning. Du kan till exempel få råd och tips om

• hög elräkning
  • byte av uppvärmningssystem