Nu är ditt röstkort på väg hem till dig

Söndagen den 11 september är det val till riksdag, kommun- och regionfullmäktige och nu är röstkorten på väg ut. Senast den 24 augusti ska du ha fått ditt röstkort med posten.

Om röstkortet

Röstkortet innehåller information om vilka val du har rösträtt i, och vilken vallokal du tillhör.

Det är inte något krav att ha med sitt röstkort till vallokalen men det underlättar arbetet för röstmottagarna. Om du väljer att förtidsrösta måste du kunna uppvisa ditt röstkort

Beställa nytt röstkort

Om du till exempel saknar folkbokföringsadress, behöver få röstkortet skickat till en annan adress eller tappat bort ditt röstkort kan du få ett nytt. Ett så kallat dubblettröstkort. Det gäller också utlandssvenskar som vill rösta i Sverige.

Nytt röstkort kan beställas på valmyndigheten.se. Du kan också besöka Kumla bibliotek eller servicecenter i stadshuset så skriver vi ut ett nytt röstkort till dig.