Uppmärksamma en insats för miljön, byggnadsvården eller arkitekturen

Nu är det dags att nominera till Kumla kommuns miljöpris och byggnadspris. Känner du till någon som har gjort en insats som är värd att lyfta fram och kanske vinna ett pris?

Det kan vara en person, något företag, eller kanske en skolklass eller förening eller organisation som har genomfört en värdefull insats under 2021, eller som kanske håller på med ett arbete som är värt att uppmärksamma. Insatsen ska rymmas inom områdena miljö eller byggnad och kan vara allt från bevarande till nyskapande. Passa på att nominera! Det är alltid väldigt roligt att bli uppmärksammad för det man gör, och det ger också chansen till priset.

Varför dessa två priser?

Priserna ska leda till att stimulera och utveckla miljöarbetet och intresset för både arkitektur och bevarande i Kumla kommun. Priset ska i första hand uppmärksamma insatser genomförda under föregående år, alltså under 2021.

Miljöpriset

Priset tilldelas den som på bästa sätt främjar utvecklingen till en långsiktigt hållbart samhälle.

Byggnadspriset

Priset delas ut till den som på bästa sätt vårdar och bevarar byggnader eller hela miljöer eller tillskapar ny intressant arkitektur i samklang med omgivningen.

Förra året hade vi endast en vinnare

Förra året vann Henrik Carlsson båda priserna för en bevarande renovering av ett 1800-talshus i ett område som klassas som en viktig kulturmiljö. Det är hans hus som pryder den här nyheten. Nu är det då dags igen att uppmärksamma alla som bryr sig om miljö- och byggnadskulturen i Kumla!

Så här nominerar du