Nu inför vi webbokning av kommunens lokaler och anläggningar
Den 1 januari 2022 går Kumla kommun över till ett helt digitaliserat system när det gäller bokning av kommunens lokaler och anläggningar, men redan nu kan du använda dig av systemet vid din bokning.
Webbokningen för med sig många fördelar för dig som bokar. Du kan direkt se vilka tider som finns lediga och enkelt göra en bokning eller ändringar i en bokning du har sen tidigare.
- Vi har sett fram emot att få införa detta och att anpassa oss till medborgarnas önskemål och efterfrågan om ett bokningssystem där de själva kan se lediga tider och boka när det passar dem, säger Tim Svensson, fritidskonsulent på Kumla kommun. På så sätt ökar vi servicen och gör spontanbokningar av våra lokaler möjlig för alla.
Boka när du vill och kan
Webbokningen gör att du kan boka när du vill, vart som helst och du slipper vänta på att din bokning ska bli godkänd och bekräftad. Webbokningen är alltid öppen för bokning, till skillnad mot dagens manuella hantering som sker under kontorstid måndag till fredag.
- Vi förstår att ett helt digitaliserat bokningssystem blir en omställning för många, men vi vet att detta kommer att bidra till bättre service gentemot de som önskar boka lokal hos oss, säger Tim. Att den manuella hanteringen av bokningar minskar bidrar även till att vi på Föreningsservice har mer tid till att exempelvis arbeta med utvecklingsfrågor inom kultur- och fritidsområden, som kommer Kumla kommuns föreningsliv och medborgare till nytta.
Registrering första gången du bokar
Första gången du ska boka via webbokningen så behöver du registrera dig. Du kan även skicka in en bokningsförfrågan utan att logga in i systemet, men skillnaden bli då att det blir en förfrågan och inte en direkt bokning.
- Detta är en av de stora fördelarna med webbokningen; att man direkt ser vad som finns ledigt, bokar och sen direkt får en kod att ta sig in i lokalen med. Du behöver alltså inte ta dig till stadshuset för att hämta upp en tagg som ger dig tillgång till lokalen, utan sifferkoden får du direkt när du gjort din bokning, berättar Fanny Fransson Bergetoft, fritidskonsulent på Kumla kommun. Självklart kan bokningen även registreras på taggen man hämtat ut hos oss tidigare, om man hellre vill det.
Är det så att man som förening eller privatperson bokat lokal hos Kumla kommun tidigare, så behöver man höra av sig till Föreningsservice för att få sina inloggningsuppgifter.
Bokningsförfrågan för säsongstider, matcher och evenemang
Det finns några bokningar som inte kan göras direkt via webbokningen och det är säsongstider (bokningar över en hel säsong), matcher och evenemang. Dessa bokningar hanteras precis som innan genom en bokningsförfrågan till kommunen.
Känner man sig osäker och vill ha hjälp med att komma igång så är man välkommen att kontakta Föreningsservice på foreningsservice@kumla.se
- Vi ser gärna att så många som möjligt går över till webbokningen redan nu, innan all manuell hantering försvinner vid årsskiftet, uppmanar Fanny.
Videoguider visar dig hur webbokningen fungerar
På www.kumla.se/bokahallar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. finns ett antal videoguider som hjälper dig att komma igång med din bokning. Härifrån tar du dig även vidare till webbokningen och kan ta del av mer information kring bokning av lokal hos Kumla kommun.