Kumla 2040 - vår plats i framtiden!

En glad tonårstjej med skateboard under armen. I bilden finns texten Kumla 2040, vår plats i framtiden.

Det är dags att formulera en vision för Kumla som plats. Att sätta fingret på vad Kumla är i dag och vad de som bor eller verkar i Kumla önskar att Kumla ska vara framöver.

- En vision är vägvisare för hela Kumla kommun som plats att leva och bo på och verka i, säger Andreas Brorsson, kommunstyrelsens ordförande. Den ska leda och engagera oss mot ett Kumla som vi alla önskar, och är så klart ett jätteviktig som vägvisare i vårt politiska arbete.

En kort enkät för att fånga människors känslor

Vi börjar projektet med att fånga in tankar genom en superkort digital enkät som riktas till alla Kumlabor. Vi hänger upp affischer med en QR-kod direkt till enkäten, vi går ut och träffar Kumlaborna på olika platser där många befinner sig, och vi sprider enkäten i sociala medier. Sedan är vi extra nyfikna på vad de unga Kumlaborna tänker, de som har framtiden framför sig, så vi kommer att göra riktade insatser för att få in deras svar. Dialogen utökas sedan efter sommaren med fler och andra aktiviteter riktade till målgrupper, men enkäten kommer att fortsätta vara igång under tiden.

- Det ska bli riktigt inspirerande att känna kumlaborna på pulsen, och att hitta en gemensam bild av Kumla i framtiden. Att identifiera riktningen för hur våra tjänstepersoner ska arbeta för att hela tiden erbjuda alla som bor och verkar här bästa möjliga, säger Daniel Jansson Hammargren, kommundirektör.

Under hösten tar visionen form

Svaren kommer att användas som ett av underlagen när kommunens tjänstepersoner och politiker arbetar vidare med att ta fram visionen, och vi kommer att berätta om vad vi kommit fram till och hur svaren påverkat våra kommande förslag under hösten.

Svara på vår supersnabba enkät!

Ge oss ett par minuter och lämna dina idéer här i enkäten. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.