Grattis säger vi till årets ungdomsstipendiater!

Gruppbild av årets ungdomsstipendiater

Grattis säger vi till årets ungdomsstipendiater - Anton Brorsson, Stina Nyström, Rasmus Söderström och Anny Wilhelmsson.

Kumla kommun delar, tillsammans med Orkla Foods Sverige AB, årligen ut ungdomsstipendium till ungdomar i vår kommun.

Stipendiets ändamål är att främja kultur- eller idrottsverksamhet i Kumla kommun genom stipendier till personer från Kumla för utbildning inom något kulturområde eller för personlig satsning inom någon idrottsgren.

I år har vi tagit emot 10 ansökningar och av dessa har kulturpriskommittén tillsammans med representanter från Orkla Foods Sverige AB utsett 4 stipendiater som vardera får 7 000 kr.

Årets stipendiater

Anton Brorsson för vidareutveckling inom ishockey

Hockey har varit en stor del av Antons liv sedan han var fem år. Till hösten börjar han på nationellt hockeygymnasium på Virginska skolan i Örebro.
Under säsong är det träning i stort sett alla dagar i veckan samt matcher.
Anton är lagledare i sitt ordinarie lag Örebro U16 men spelar också med
J18 – Örebros elitlag för juniorer. Han har också under några år varit uttagen till Örebro läns TV-pucklag, där han också under ett år varit lagledare. Han är nu även uttagen till läger med Svenska Ishockeyförbundet.

Örebro Hockeys huvudtränare Kalle Olsson bekräftar att Anton är träningsvillig, ansvarstagande, hårt satsande, och en god kamrat och förebild för laget, inte minst när det gäller att skapa laganda och uppmuntra laget att kämpa vidare.
Hockey är en dyr sport och stipendiet ska användas till att satsa vidare med siktet ställt att nå Sverigeeliten och om möjligt också en internationell karriär.

Stina Nyström för vidareutveckling inom ridning

Stina har ridit i många år och satsar på att vidareutvecklas inom ridsport – hoppning och stor del av fritiden ägnas åt hästar och träning. Sin nuvarande ponny har hon sedan ett år tillbaka. Tillsammans med sin ponny vann hon 2020 Lätt B samt placerade sig i Lätt A samt silver på Distriktsmästerskap Örebro Län. Tyvärr har Coronapandemin begränsat antal tävlingar under 2020 så det är flitig träning som gäller för att kunna nå bra resultat i årets tävlingar. För närvarande är målet att starta i utomhus SM, inomhus SM till hösten samt Baltic cup under 2021.

Stipendiet ger ekonomiska möjligheter att deltaga på träningsläger och långväga tävlingar.

Rasmus Sundström för vidareutveckling inom musik - komposition

Rasmus musikintresse började med gitarrlektioner på kulturskolan i Kumla, sedan har han själv och på kulturskolan lärt sig att spela fler instrument. Under gymnasiet på Karolinska skolan i Örebro- Estetiska programmet, väcktes intresset för att själv komponera musik. Specialarbetet på gymnasiet var en musikkomposition till Svenska Kammarorkestern.
Nu studerar han musik på Södra Vätterbygdens folkhögskola, där han kommer fortsätta ett andra år till hösten.
Därefter är siktet inställt att söka till Musikhögskolan i Stockholm eller Malmö.
Han har komponerat verk såväl för kör som för orkester. För närvarande håller han på att komponera ett verk med dygnets och årstidernas olika växlingar.
Stipendiet kommer att användas till att förverkliga drömmen att jobba med musik.

Anny Wilhelmsson för utveckling inom konstsim

Anny har tränat konstsim sedan hon var 8 år. Hon tävlar i konstsimningens samtliga grenar – solo, par, lag, figurer och kombinationslag. 2019 deltog hon i ungdoms SM, där laget kom på tredje plats och Anny kom på femte plats i solo-delen. 2020 gavs hon möjlighet att träna med kombinationslaget med lite äldre simmare som vunnit SM. Hon tackade ja och tränar fortfarande med dem. Detta är en utmaning men har också lett till snabb utveckling för henne och målet är nu att än en gång vinna SM. Under 2020 var det färre tävlingstillfällen pga Covid 19 men Anny fortsätter med mycket träning för att nå sina mål- att ta guld på Ungdoms och Junior – SM samt tävla i en internationell tävling.

Stort grattis till er alla!