Det är smart att bo där andra smarta bor

Den här veckan drar vi, med hjälp av Business Region Örebro, igång en kampanj för att attrahera och locka människor till att arbeta och bo i Kumla.

Varannan stockholmare överväger att flytta till en annan stad. Vi förstår det. Här på den grönare sidan finns det spännande jobb, billigare boende och massor av tid över till allt annat. Typ livet. Låt oss berätta mer om Kumla.

Nu söks det ingenjörer i en digital rekryteringskampanj kopplat till Örebroregionens talangportal Smart Move.

-Genom Smart Move vill vi bryta ny mark och hitta sätt att presentera regionen som ingen annan plats gör. Med mod, glimten i ögat och stor respekt för den tid vi lånar av mottagarna, säger Jenny Johansson projektledare för Smart Move och fortsätter

-Ett av syftena med Smart Move är att näringsliv, kommuner och andra aktörer ska kunna göra rekryteringskampanjer via modern platsmarknadsföring. Under året kommer ett flertal kommunkampanjer att genomföras.

-Det är jätteroligt att vi är igång med kommunkampanjerna och det känns bra att BRO kan finansiera dessa fullt ut. Det ger ett extra mervärde till våra medlemskommuner och vi hoppas att alla nu tar chansen att hitta sin egen Smart Move-profil, säger Markus Hagersten, verksamhetsledare Business Region Örebro.

-Det känns spännande att Kumla som första kommun gör en kampanj i samarbete med Smart Move, ett arbete som fortgått sedan november. I kampanjen jämförs vi med San Franciscos Palo Alto vilket jag tycker är en bra jämförelse. Vi är en lugn oas bredvid en större stad, men en oas som har så mycket att erbjuda. Bostäder i attraktiva miljöer, närhet till stad och skog samt en flora av spännande företag och jobb, säger Daniel Jansson-Hammargren kommundirektör i Kumla kommun.

Hitta till sajten och tipsa dina kompisar

Det är smart att bo där andra smarta bor - Smart Move (thesmartmove.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om Smart Move

Smart Move är vårt samlade arbete för att attrahera och behålla kompetens i Örebroregionen. Initiativet drivs av Business Region Örebro, där Kumla kommun är en part, och Örebrokompaniet i nära samarbete med Handelskammaren i Mälardalen samt Örebro universitetet.