Hipp hipp hurra!

Vi lever i en annorlunda tid men trots det har vi idag, på ett coronaanpassat sätt, uppvaktat årets ungdomsledarstipendiat och årets kulturpristagare.

Utdelningen av årets ungdomsledarstipendium, på bilden medverkar Katarina Hansson, Niklas Mänd och Gertrud Åstrand.

Årets ungdomsledarstipendium

Årets ungdomsledarstipendium tilldelas Niklas Mänd, Kumla handbollsförening

Motiveringen i nomineringen som kom in lyder:

Jag vill nominera Niklas för att han med en enorm drivkraft och hjärta av guld gjort så föreningen kommit på fötter igen, lagen ökar i antal och hela föreningen andas positivism. Niklas är både en otroligt kreativ ordförande samt ledare för flickor 09/10. Niklas har bara varit ledare 5 år men den insatsen han gjort på dessa år är beundransvärd. Han skulle så vara värd denna uppskattning. Jag finns med i bakgrunden i föreningen idag och har tidigare varit mycket aktiv. Jag vet vad som krävs och Niklas har verkligen lagt ner hela sin själ i ledarsidan.

Utdelning av årets kulturpris, på bilden medverkar Katarina Hansson, Ann-Marie Klöfver-Wall och Gertrud Åstrand.

Årets kulturpristagare är Galleri Bagarstugan

Årets kulturpris för bestående insatser tillfaller Galleri Bagarstugan i Sannahed. Kumla kommun vill genom detta pris visa sin uppskattning för det hängivna arbete och engagemang som Ann-Marie Klöfver Wall och Lasse Wall gör för att erbjuda denna mötesplats för konstutställningar och andra aktiviteter.

Ett stort konstintresse och en dröm att skapa en mötesplats för konstupplevelser i olika former. Vad leder det till?

På tomten till deras bostad i Norra Sanna, Sannahed fanns ett hus som gjort för att fylla med drömmar för konstupplevelser i olika former. Detta tillsammans med ett genuint konstintresse blev motorn för detta projekt.

Tillsammans hade Ann-Marie och Lasse mod, visioner och praktisk kunskap att genomföra detta. Lasse som är snickare förverkligade renovering och byggnation och Ann-Marie planerade konst- och hantverkshändelser. Hur länge drömmar och förberedelser pågått vet vi inte, men 2004 var det dags att öppna denna mötesplats för konst och hantverksintresserade. Julmarknad blev den första aktiviteten. Galleri Bagarstugan var ett faktum.

Därefter har det regelbundet anordnats utställningar med välrenommerade konstnärer från såväl vår region som hela landet. Bagarstugan har också sedan 2011 årligen deltagit i Konstslingan och är nu ett galleri som sätter Kumla på kartan med att erbjuda konstupplevelser.

Förutom att vara ett galleri är Bagarstugan också en mötesplats för olika aktiviteter och evenemang. Ett exempel på detta är Äppelfest med konsttema där besökarna också fick möjlighet att följa produktionen från äpple till färdig äppelmust. Vidare har det också arrangerats skapardagar i lera med Ann- Marie som ledare.
I galleriets övervåning visas en permanent utställning med egen keramisk konst med fåglar och fjärilar som specialitet.

Bagarstugan hade under flera år en konstförening som erbjöd flera resor till utställningar och besök hos konstnärer. Då Konstslingans konstförening bildades förra året lades den konstföreningen ner och Ann-Marie är nu istället med i styrelsen för den nya föreningen.

Med mod, stort engagemang och hårt arbete möjliggör ni denna mötesplats i vår kommun!