Nu är vi igång med byggnationen av Kungsparkens vård- och omsorgsboende

Rose-Marie Frebran, styrelseordförande Länsgården Fastigheter AB; Katarina Hansson, kommunstyrelsens ordförande, Kumla kommun; och Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande Region Örebro län.

Idag togs det första spadtaget för Kumlas nya vård- och omsorgsboende, Kungsparken. Det nya boendet ägs av Länsgården Fastigheter AB och kommer sedan att hyras av Kumla kommun, som i sin tur hyr ut lägenheterna till medborgare som har behov av vård och omsorg under dygnets alla timmar.

- Länsgården är stolta över att tillsammans med övriga aktörer få bygga ett vård- och omsorgboende där boendemiljön för de äldre står i fokus, säger Länsgårdens vd Camilla Petersen.

- Äntligen är vi igång med vårt nya vård- och omsorgsboende. Det kommer att ge de äldre Kumlaborna ett bra och tryggt boende, samtidigt som det blir en bättre arbetsmiljö för personalen, säger kommunstyrelsens ordförande Katarina Hansson.

Kungsparken byggs med boendekvalitet i fokus

Det nya boendet präglas av ett tydligt fokus på en kvalitativ boendemiljö. Varje lägenhet är i första hand en bostad, och de boende är hyresgäster. Bostaden ska vara en fungerande arbetsplats för vård och omsorg, men boendekvaliteten står i fokus.

Boendet omfattar 126 lägenheter á 33 kvadratmeter och varje lägenhet har hall med pentry, ett rum med vardagsrumsdel och sovrumsdel, samt ett badrum. Vissa av väggarna är tapetserade för att skapa hemkänsla. Fönstren är låga, så man även från sängen kan ha koll på väder och vind.

Byggentreprenör är OBK Sverige AB och boendet beräknas vara klart i februari 2023. Arkitekter är Marge Arkitekter AB och SP Landskapsarkitektbyrå AB.

Ny vårdcentral och folktandvård i nästa etapp

Länsgårdens byggnation på fastigheten Spannremmen 2 sker i två etapper.

Vård- och omsorgsboendet byggs i etapp 1 och därefter påbörjas etapp 2 där det på uppdrag av Region Örebro län byggs ny vårdcentral och folktandvård. Detta beräknas vara klart år 2025.

Kungsparkens vård- och omsorgsboende, illustration gårdsvy