Medarbetare, ungdomsledare samt EM- och VM-medaljörer uppvaktades

Måndagen den 16 december hölls års sista sammanträde i kommunfullmäktige. I samband med detta uppmärksammades medarbetare som arbetat 25 år inom kommunen, årets ungdomsledarstipendiater samt EM- och VM-medaljörer från Kumla Kampsportförening.

25-åringar

Av 14 st inbjudna kom 11 st medarbetare till Folkets Hus denna afton för att njuta av en god middag, tillagad och serverad av elever och lärare vid JN-gymnasiet och Virginska skolan, samt ta emot minnesgåva och blommor.

Ungdomsledarstipendiater

Annika Hallberg, Sasalak Kaeomani, Håkan Karlsson, Rickard Jansson och Stefan Svensson.

Vi säger stort grattis till:

Rickard Jansson, Kumla MSK

Motivering:

Rickard Jansson har under flera år engagerat sig i Kumla MSK´s ungdomsverksamhet. Rickard har sedan några år ansvarat för Kumla MSK´s ungdomslag som lagledare där flertalet SM-medaljer vunnits som lag.

Rickard har sedan 2018 även haft rollen som ungdoms- och breddansvarig och direkt bidragit till att vi under säsongen 2019 haft speedwayskola, 85cc serielag, 2st egna lag i division 1. Vidare har Rickards engagemang för barn och ungdomar inom speedwaysporten bidragit till att han inför säsongen 2019 fick uppdraget som förbundskapten i det svenska ungdomslandslaget. Rickard har stor del i den ökade tillväxten av förare som föreningen har och som kommit att bli den mest framgångsrika ungdomssatsningen inom svensk speedway.

Håkan Karlsson, Kumla MSK

Motivering:

Håkan har i sin roll som ledare för prova-på-verksamheten varit drivande och visat ett stort engagemang för barn och ungdomar och deras möjlighet att få prova speedway. Håkan har varit den drivande personen i prova-på-verksamhet (speedwayskolan) sedan den infördes år 2018.

Under 2018 var det 85 barn och ungdomar som via Speedwayskolan fick möjlighet att prova på speedway. Många av dessa barn var även återkommande under flera tillfällen. Under säsongen 2019 har omkring 100 barn och ungdomar provat speedway. Håkan har genom sitt brinnande intresse och engagemang lagt otaligt med tid för att både hålla i träffarna samt underhållit maskinparken och skyddsutrustningen. Föreningen har tack vare Håkan blivit den speedwayklubb i Sverige med den framgångsrikaste "Speedwayskola" och nu går vi, tack vare Håkan, i täten för återväxten inom svensk speedway.

Sasalak Kaeomani, AGA BTK

Motivering:

"Sassa" flyttade med sin mamma från Thailand till Kumla när hon var 12år. Hon var till en början blyg, men idrotten och pingisen hjälpte henne att bli mer självsäker och integrerad i samhället. Hennes egna ord citeras när hon intervjuades i Kumlanytt för artikelserien ”invandrare berättar 2018”; Efter ett tag i Kumla började jag spela pingis i AGA BTK, det hjälpte mig väldigt mycket och bidrog till att jag vågade börja prata mer med folk.

Idag verkar Sassa både som spelare och ungdomsledare inom föreningen, en roll hon tar sig an med bravur. Det är få flickor som spelar pingis i Örebro Län och AGA har haft problem att få flickor till klubben. Men sedan några år tillbaka har vi en träningsgrupp med 6-7 flickor där Sassa är ledare. Det är roligt att det kommit in flickor till klubben och det är till stor del Sassas förtjänst. Hon håller i träningarna en gång i veckan och missar aldrig ett pass. Ibland ordnar hon även extrapass så att flickorna får träna mer. Träningspassen varvas av glädje, gemenskap och fokus på att bli bättre.

Sassa kom till AGA BTK vid 13års ålder, idag är hon 20år. Hon har genomfört såväl tränar- som domarutbildning inom pingis. Ifjol prisades hon av Örebro Läns Bordtennisförbund för sina ledarinsatser inom ungdomsidrotten.

Kumla kommuns ungdomsledarstipendium tillfaller ungdomsledare som bedriver ungdomsverksamhet inom Kumla kommun. Ledaren ska vara knuten till en inom Kultur- och fritidsförvaltningen godkänd och bidragsberättigad ungdomsförening. Stipendiaterna utses årligen av Kultur- och fritidsnämnden efter förslag från föreningarna.

Grattis Nathalie, Jenny och Ella!

Anders Johansson, kulturpristagaren 2016

Nathalie Frisk, Åsa windahl, Jenny Öster Hall och Katarina Hansson.

Under kvällen uppmärksammade vi också Nathalie Frisk, Jenny Öster Hall och Ella Jakobsen från Kumla kampsportförening som fick ta emot Kumla kommuns idrottsplakett.

Nathalie Frisk uppmärksammades för sin fina prestation under VM i Abu Dhabi.

Jenny Öster Hall uppmärksammades för sin fina prestation under VM i Abu Dhabi.

Ella Jakobsen uppmärksammades för sina fina prestationer under VM i Abu Dhabi samt under EM i Grekland.