Grattis Eric Berg och Louise Johansson samt Hanna Svensén!

Grattis säger vi till årets vinnare av Kumla kommuns miljö- och byggnadspris.

Mottagare av Kumla kommuns byggnadspris 2019

Kumla kommuns byggnadspris 2019 tilldelas Eric Berg och Louise Johansson

Motivering

Eric Bergs och Louise Johanssons nytänkande för enfamiljshus i småhusområde. Arkitektritad villa med speciell och vacker utformning. Fasad av kärnvuxen gran som behandlats med en miljövänlig metod (Sioo kisel och kalium) vilket gör att fasaden får en ljus vacker träyta som med åren kommer att bli ljust silvergrå.

Fasaden har delats upp i tre sammanhängande delar vilket gör att huset inte förefaller så stort. Planlösningen är både intressant och praktisk med en harmonisk färgsättning i jordfärger som sammanbinder väggar och tak. Klassiskt sadeltak i svart enkelfalsad plåt. Fönster och fönsterdörrar även de svarta.

Ägarna har själva byggt huset. Arkitektritningarna har upprättats av Anders Holmbergs arkitektkontor i Västerås.

2019 års byggnadspris tilldelas Eric Berg och Louise Johansson.

Mottagare av Kumla kommuns miljöpris 2019

Kumla kommuns miljöpris 2019 tilldelas Hanna Svensén

Motivering

Hanna Svenséns butik Lilla Livs garderob bidrar till en hållbar konsumtion och ger prylar som inte längre används en ny chans.

Hanna har i sin butik skapat möjlighet för privatpersoner att sälja och köpa begagnade barnkläder, mammakläder, leksaker, böcker med mera. Det leder till ökad återanvändning och därmed minskad avfallsmängd. På så sätt bidrar butiken till en bättre miljö.

Det som inte säljs kan säljarna låta butiken skicka till välgörenhet, vilket skapar större chans till att mer återanvänds.

2019 års miljöpris tilldelas Hanna Svensén.