Puls på schemat ger högre resultat

På Vialundskolan har eleverna Pulspass tre gånger i veckan. Det har gett tydliga reslutat och 90% av eleverna har höjt sina betyg.

- Det beror säkert såklart på flera av våra satsningar sammantaget, men vi har gått från att vara skolan med lägst måluppfyllelse i kommunen på högstadienivå till att vara bäst, sedan vi började med Puls på schemat för fyra år sedan, säger Michael Pihl, förstelärare på Vialundskolan.

Utöver sina lektioner i Idrott- och hälsa har alla klasser på Vialundskolan tre halvtimmaspass per vecka med Puls på sitt schema.

- Det handlar om att komma upp i mellan 70% och 90% av sin egen maxpuls under 20 minuter. Det är där man får de positiva effekterna som koncentration och vakenhet i upp till 2,5 timma efteråt, berättar Michael.

Bevisat stor effekt

Skolan har gjort koncentrationstester på eleverna och kan se att koncentrationen höjs och att eleverna löser uppgifter 20% snabbare efter ett Puls-pass, än innan. De har också konstaterat att långsiktigheten är en viktig faktor. Efter fem veckor med Puls på schemat visade sig att de löser uppgifterna 33% snabbare.

Bland de eleverna som gick ut nian när i våras hade 84% höjt sina betyg under sista terminen och jämför vi betygen ht år 7 med slutbetyget i nian hade ca 90% höjt sig. De som inte höjde sig hade heller inte fullt deltagande på pulsträningen under majoriteten av tiden på högstadiet.

Vi får hänga med och kolla ett pass

Under det här passet är det skolans tre 7:or. De är fördelade klassvis i tre olika salar. I en lokal kör de boxning, med varierade stationer som exempelvis boxhandskar & mitsar, hopprep och säck.

Tjejer som boxar på en säck.

I en annan hall har nästa klass bollsport med innebandy och mjukisfotboll, men där finns också utrymme för cirkelträning med kroppen som redskap, för den som inte vill bollsport.

Ungdomar som spelar innebandy och fotboll.

Och i stora hallen är det fysträning med bland annat trampet, för den tredje klassen.

Ungdomar som hoppar rep.

Pulsmätningen är digital och visuell

Alla elever har ett individuellt band som de fäster pulsmätaren med kring bröstet. Pulsmätaren är kopplad till systemet som visar upp alla i klassens individuella mätning i realtid på storbild. Här har eleverna full koll. Med enkel och tydlig grafik kan de direkt se att de håller uppe sin puls på rätt nivå och hur lång tid de har kvar.

Skärmbild över pulsmätningen.

 - Efter ett tag får de också en känsla för det och vet själva vad deras puls ligger på, säger Michael.

Systemet samlar informationen för varje elev och underlaget används för utvärdering tillsammans med eleverna, till exempel i samband med utvecklingssamtal.

En självklar punkt på schemat

Den givna frågan är hur de ställer sig till att ha med sig kläder, byta om och duscha så många gånger i veckan.

- Det är bara en vanesak, det är några elever som upplever det som lite jobbigt men för nästan alla elever är detta en naturlig del av skoldagen och de sköter det bra. Men, något som vi jobbar för är att få duschväggar uppsatta. För den som har det jobbigt med att byta om och duscha tillsammans med andra, upplever av förklarliga skäl en större stress när det ska ske vid fler tillfällen i veckan. Vi hoppas att det kan bli en förändring. Vi måste tillgodose behoven som finns för ökad trygghet, säger Michael allvarligt.

För de här eleverna i årskurs 7 är det första terminen med Puls, men upplevelsen är att de flesta tycker att Puls-passet är kul, och att det är något självklart i skoldagen.

- Du kan skriva att man blir mycket piggare, ropar en kille med duschblött hår som är på väg till sin lektion efter Puls-passet.