Ansök om ersättning för FNI
Senast 1 januari 2027 ska flerbostadshus samt bostadsrättsföreningar och samfälligheter med gemensam avfallshantering erbjuda de boende insamling av förpackningsavfall. Förpackningar av papper, plast, metall samt ofärgat och färgat glas ska samlas in fastighetsnära, exempelvis i ett miljörum eller i kärlskåp. Det är fastighetsägarens eller föreningens ansvar att ordna plats för ett avfallsutrymme.
Foto: André de Loisted
Så här får du ersättning för förpackningsinsamlingen
Insamlingen sker genom att fastighetsägaren, bostadsrättsföreningen eller samfälligheten tecknar avtal med någon av de auktoriserade (godkända) entreprenörerna. Besök Godkända avfallsentreprenörer för att se vilka entreprenörer som kommunen hittills har auktoriserat samt för att hitta kontaktuppgifter. När avtal för hämtning av förpacknignsavfall är tecknat och utsorteringen har startat finns det möjlighet till att söka ersättning!
Fastighetsägare av flerbostadshus samt bostadsrättsföreningar eller samfälligheter med gemensam avfallshantering kan söka ersättning från kommunen för insamling av förpackningsavfall. Obeservera att endast fastighetsägare till flerfamiljshus samt föreningar eller samfälligheter med gemensam avfallshantering har möjlighet att ansöka om ersättning för insamling av förpackningar. Det är inte möjligt att få ersättning för ny- eller ombyggnation av avfallsutrymme.
Fyll i formuläret
För att få ersättning behöver du fylla i formuläret nedan. Formuläret ska fyllas i för varje enskilt avfallsutrymme. Om du äger flera fastigheter och flera olika avfallsutrymmen kan det vara enklare att ladda ned och fylla i en mall. Klicka här för att ladda ned mallen Excel, 12.9 kB.. Den ifyllda mallen skickas sedan till samhallsbyggnad@kumla.se.